injail

Direktlänk till inlägg 5 augusti 2015

Lite grann öm söppen

Av Jöran Lundberg - 5 augusti 2015 22:18

Svamptider.

Geom det myckna regnandet börjar det bli gott om svamp i markerna. När man vandrar i terrängen ser man att det växer svampar lite här och var. Det är bara en hake: jag är skitdålig på att känna till alla svampsorter. Jag brukar av och till konfrontera Svampguiden på Googel, men blir inte mycket klokare av det. Annars är det en mycket bra vägvisare i ”svamdjungeln”.

Jag har under senare år haft ambitionen att lära mig mer om ätliga och oätliga svampar. Men jag känner mig fortfarande väldigt osäker när jag går i svampmarkerna.

De få svampexperter jag känner är mig inte till stor nytta. Dom är nämligen infekterade av intevisavardebästasvamparnafinnssyndromet. Vid de svampexkussioner jag varit med på de senaste åren har vi alltid vistas på marker där tillgången på svamp har varit noll. Även vid ett bra svmpår när tillgången har varit riklig.

Jag har ytterligare ett handikap. Jag har nämligen växt upp i en kultur och en miljö där det inte var särskilt angeläget att ta tillvara den rikedom som fanns i svammarkerna. Söppen, dä va nånting som korna ´åt. Det var ingen människoföda. På den tiden var det inte ens aktuellt med Chaminjoner. Det fanns nog inte att köpa på Koppra. Förunderligt nog så klarade vi oss ändå.

Men visst är det smarrigt med ett rostat bröd bemängd med en läcker stuvning på färska kantareller.

Kanske kunde jag vid ett senare tillfälle  i höst redovisa för er om jag gjort några framsteg på den ack så smala vägen till svampens rike.

Gonatt och gomorron!!

 
 
Monica Nyström , Björna.

Monica Nyström , Björna.

6 augusti 2015 10:46

Hej Jöran.
Jag har lagt in lite om dig på BjörnaSockensHembyggds Sida på FB.
Bl.a En vers av dig på. " Björna Mål "
En del av orden är lite svår att förstå , skulle du kunna gå in och förklara ,under kommentarer.
Min maile adress är = Monica.nystrom120@telia.com
Tack för allt trevligt att läsa .

http://Björna SockensHembyggds Sida på FB

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards