injail

Alla inlägg den 22 juni 2015

Av Jöran Lundberg - 22 juni 2015 22:22

Diptera nematicera

Med sommar sol och värme kommer också stickmyggen. Dessa är för somliga en outhärdlig plåga. Om man inte bryr sig om dem så mycket så kan det gå rätt bra att tåla dem. Jag var ute i dag och grejade på tomten med diverse gäsklippning och annat. Då var jag föremål för mycken uppmärksamhet från ett otal honor som svärmade för mig.

Jag har läst mig till att det är i stort sett uteslutande mygghonor som sticks. Detta gör de för att de behöver blodets protein för att äggen skall utvecklas. Man kan därmed säga att det är ett antal damer som tappert kämpar för familjens fortbestånd. Precis som i verkliga livet. Av och till blev det ivrigt klappande för att likvidera så många av de bitska varelserna som möjligt. Egentligen ett rätt hopplöst företag eftersom det hela tiden kommer nya varelser av samma sort och kön.

Som tur är har jag inte så mycket besvär av dessa svärmande damer. Det är visserligen obehagligt när de flyger omkring en men om man kan bortse från detta och inte tänker allt för mycket på dessa varelser kan det faktiskt uthärdas. Jag minns att vi en gång vid en fjällvandring vid ett tillfälle hade ett veritabelt moln av mygg omkring oss. En av deltagarna var vid tillfället i behov att göra sina behov. Det utfördes som sig bör i fristående hukställning med tillfälligt blottad akterdel. Det tog inte många sekunder förrän ifrågavarande kroppsdel syntes vara luden eftersom den var helt belamrad med proteinjägare. En omständighet som verklligen påskyndade den pågående proseduren.

Men vi skall inte klaga på sommaren. Den har sin gång hur vi än beter oss. Snart är den också över och vi åter går mot mörkare tider. Men låt oss njuta av den sommar vi får och ta vara på varje tillfälle till sommartrivsel.

I guden insomnias sköte inväntar jag således ännu en vacker sommardag med alla dess fröjder och myggbesvär.

Gonatt och gomorron.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards