injail

Alla inlägg den 6 juni 2015

Av Jöran Lundberg - 6 juni 2015 20:02

Nationaldagen.

Det är 6-te Juni och vår nationaldag. Deagen firas delvis till minne av att Gustava Vasa valdes till sverifes konung och landet blev ett enat rike. Nu har jag ju den uppfattningen att den filuren Gustav inte är så mycket att fira. Möjligen därför att han tog initiativ till Vasaloppet. Historikerna menar att han gjorde en del bra saker men också en hel del dåliga. 1809 års regeringform nämns också i sammanhanget men är numera ersatt av 1974 års regeringsform. Norrmännen firar sin nationaldag till minne av grundloven vilket är en väl så betydelsefull händelse..

Jag tycker att vi skall fira vår nationeldag för att manifestera Sverig som ett fantastiskt hemland. Det är få länder som har en liknande etnisk stabilitet vilket är en grund för vår fredliga samvaro.  Därför är det viktigt att hantera den flyktingvåg som i denna tid väller över oss på rätt sätt. De skall skyndsamt integreras i det svenska samhället, lära sig språket och finna sin plats i arbetslivet. I möjligaste mån bör man undvika att samalas i etniska ”öar” vilket sker i Malmö och Sdertälje samt i viss mån även i Stockholm och annorstäes.

Vårt lokala firande anordnades på hembygdsgården i Björna med Björna församling med Kjell-Erik Edlund och kyrkokören. Vår kantor Sara  Sjöberg är en klippa i sådana sammanhang. Jag hade förmånen att medverka i ett inslag som av reaktionerna att däma uppskattades av den fulltaliga publiken.

Jag lästa ocksp vid tillfället en nyskriven dikt som jag kallat Mitt land som jag bifogar min blogg.

Mitt land.

Mitt land är min fristad på jorden

Mitt land är spel och  fågelsång

Mitt land är de dukade borden.

Mitt land är en sommar en gång.

 

Mitt land är en stig över heden

mellan  stolta stammar den går

Mitt land är de skimrande skeden

som lyser av dagar och år

 

Mitt land är spegelblankt vatten

Mitt land är den forsande ström

Mitt land är den skimrarnde skatten

Mitt land är min ro och min dröm.

 

Mitt land är strävsamt knog

Mitt land  är läkande stilla  ro

Mitt land är en valkig hand på en plog

Mitt land är hopp och framtidstro.

 

Mitt land är Torsten, Per och Stina

Mitt land är ock Luka o Raohad.

Mitt land är ungdommar fina

Men också flyktingen ifrån Dahad.

 

Mitt land är min framtids lycka

Mitt land är gemenskap och frid

Mit land är den plats jag vill smycka

till de skimrande rosornas tid.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards