injail

Alla inlägg den 20 maj 2015

Av Jöran Lundberg - 20 maj 2015 22:16

Språkets krumelurter

Rättstavning är inte alla gånger så lätt. Någon gång emellanåt ser man ordet hårdra stavat med två d när man menar att man drar något till sin spets. Men det skall vara bara ett d. Presis som när man luggar någon kan man tala om att hårdra.

I ordet följaktligen vill det också ibland slinka med ett d för mycket. Det skall alltså inte vara följdaktligen. Ordet öppenhjärtig skall skrivas utan l som ibland gärna slinker med.

Däremot ordet framdeles har Svenka Akademin numera godknt att det också kan skrivas framledes. I den nya upplagan av SAOL är båda stavningarna jämställda men inte jämnställda som en del plägar skriva.

Av och till blir det stavfel i min blogg och det har alla mina kära bloggdiggare lärt sig acceptera. I de allra flesta fall beror de på att mina åldriga fingrar slinter lite hit och dit över tangentbordet utan att jag uppmärksammat detta och rättar till det.

Gonatt och gomorron.-

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards