injail

Alla inlägg den 23 mars 2015

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2015 22:39

Något ur SAOL.

Jag läste i vårt husorgan (eller hörde jag det i radio) att det var på gång att ge ut en ny upplaga av Svenska akademins ordlista. Den ordlista jag använt nu under många år är tryckt 1998. Således under förra seklet. Det kan ju kanske vara på tiden att den revideras. Många så kallade ”nyord” har tillkommit under de gångna åren.

Ett ord som jag tycker låter lite främmande för vårt språk är ordet image, uttalas imm´itj., SAOL förklarar det som följer: ”föreställing om en person, vara eller ett företag m.m.” Vissa politiker till exempel är mycket måna om sin ”image”. De är mycket noga med hur de är klädda och hur de uppträder. Ofta är det så att deras anseende är hårt sammalänkad med just deras ”image”. Ibland är det också så att deras anseende hsr knutits till vissa säregna händelser eller skeenden i deras verksamhet. Birgit Friggebo´s sånginsats  vid ett spesiellt tillfälle är ett sådant exempel. Carl Bildt förknippas väl också med en del konstiga framträdanden. Som gärna knyts till deras image.

Vad det gäller den nya utgåvan av SAOL efor jag att man i någon mån skulle undvika ord och uttryck som kunde verka kränkande av vissa personer eller grupper. I stället för Zigenare skulle man kalla dem romer, var ett exempel. Även om de egentligen är Zigenare. De nämde ingenting om hur ”Björnamåle” skulle hanteras i den nya upplagan men det flyter ju ovanpå det mesta så det hanteras väl som den språklighetens ”pärla” det är. Det får vi kanske vara fejen för.

Halleluja. Tack för ordet!

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards