injail

Alla inlägg den 20 mars 2015

Av Jöran Lundberg - 20 mars 2015 22:48

Vad kan jag göra?

Jag mötte en medmänniska en dag. Han stod på knä direkt på den vintriga gatan. Hans fladdrande blick signalerade armod och desperation. Inne i snabbköpet dignade hyllorna av allt som tillhör livets nödtorft. Butikens kunder passerade med dignande vagnar, fyllda kassar av överflöd. Men det var en annan värld än hans. Hans uppgift i livet var att knävägen vädja till de vars liv är annorlunda. Jag visste att den sedel jag lät singla ned i hans pappmugg inte skulle vara någon slutgiltig frälsning för honom. Men han stod där ändå.

Man frågar sig ofta; varför skall det finnas en sådan misär runt om i världen? Men den frågan har tyvärr inte något dafinitivt svar. En till synes olöslig ekvation. När egoism och snikenhet breder ut sig som den gör kommer vi även fortsättningsvis ha orättvisa levnadsförhållanden runt om i världen.

En liten dikt får avsluta denna mollstämda blogg

 

Bara en liten låga

Bara en liten låga flämtande matt och svag

Kan lysa upp i mörkret göra natt till dag

Bara en liten mening sagt med kärleks glöd

Tröstar en slagen hjälte och ger den svage stöd.

 

Den som gått vilse i världen, förlorat styrka och mod

Den kan du hjälpa på färden om blott din vilja är god

Någon som stapplar och faller kan du resa igen

Det är en ringa gärning men ack, så viktig min vän.

 

Så skall vi helhjärtat vara i kärlekens atmosfär

Och med ett ärligt sinne  leva som vi lär

Då kan en liten låga flämtande matt och svag

Lysa upp i mörkret och göra natt till dag

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards