injail

Alla inlägg den 20 februari 2015

Av Jöran Lundberg - 20 februari 2015 22:40

Mina förstas skidor.

Med anledning av att det nyss varit Fettisdag (skidåkardagen) kom jag att erinra mig hur det var när jag fick mina förstas skidor. Det var inte bara att gå in på en sportaffär och köpa sig ett par. Det skulle vara skidor av björk det visste vi, för det var det bästa materialet. Vi hade då en granne som hette Olov Danielsson. Av honom fick vi en stock av björk som han hade sparat så att den var lämpligt torr. Den fraktade vi bort till Långviken till Albin Lundberg som hade ett snickeri i sin källarvåning. Han trodde sig kunna få ut ämnen till 2 par skidor ur den stocken. Det var nämligen så att min bror Gunnar också trånade efter sitt första par skidor. Efter några dagar hade han tillverkat dessa skidor i lämplig längd.

Jag minns hur fantastiskt det var att göra en första tur med dessa laggar. Bindningarna bestod av ett par enkla ”fättögler”. Med diverse remmar eller gummiband kunde man hjälpligt få laggarna att sitta fästade vid kängorna. Vi hade mycken nytta och nöje med dessa skidor. Med dessa skidor vanna jag en tävling som anordnades i skolan minns jag också.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards