injail

Alla inlägg den 2 februari 2015

Av Jöran Lundberg - 2 februari 2015 21:53

Libration.

Ibland kan man faktiskt hitta rätt intressanta ord i SAOL. Därför brukar jag rätt ofte roa mig med att bläddra i den. Dessutom,om man nu är intresserad av språk, kan man lära sig rätt mycket genom ett sådant förfarande.

Häromdagen stannade jag inför ordet libration vilket är en astronomisk term och betyder månens svängningar kring ett medelläge i förhållande till sin omgivning. Det kan ju vid första anblicken verka väldigt krångligt och svårt att förstå. Kanhända blir det lättbegripligare (fint ord) om jag ger er ett exempel ur verkliga livet.

Häromsistens  besökte jag en kyrka i syfte att förbättra min fromhet och på köpet uppleva en viss gemenskap med mina likasinnade. Då råkade jag sitta alldeles bakom en annan from medvandrare på vägen. Genast upptäckte jag att i hans kaluv hade plaserats en glänsande måne som jag inte kunde undgå att rikta min uppmärksamhet mot. Allteftersom sammankomsten fortskred kom han mer och mer att fångas av de taktfasta lovsångsmelodierna. Han kom nästan som i extas. Detta hade till följd att hans måne kom i allt intensivare svängningar gentemot sin omgivning. Nu vet jag inte om det i det här fallet fanns något approximativt värde på själva rörelserna men det kan väl göra detsamma. Svängningar var det i alla fall.

Aha, tänkte jag, där har vi ett strålande exempel på en libration. Närmare ursprunget än så här kan man nog inte komma. Jag kände mig hur astronomisk som helst där jag satt i bänken. Så nu, mina kära bloggdiggare har ni  lärt er ett nytt finemangens fint ord som ni dessutom aldrig kommer att glömma.

Gonatt och gomorron!!

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards