injail

Alla inlägg den 26 januari 2015

Av Jöran Lundberg - 26 januari 2015 23:09

SAOL

Jag bläddrade i SAOL och kom fram till ordet lätting. Det förklarades med att det var ”en lättjefull person”. Således en person som skälldes som lat. Men ändå inte riktigt. I det samman hanget har jag lanserat uttrycket ”obekomsamhet” som naturligtvis inte finns med i SAOL. Det är kännetecknet för en person som av olika anledningar inte ”kommer sig för med nagonting”.

Jag minns att när vi för många år sedan,  var  fullt igång med husbyggande, vi hade en arbetare som totalt saknade eget tänkande och initiativförmåga. Om man sa åt honom att sätta fram en tegelsten så satte ha fram en tegelsten. Men, det kom inte fram ytterligare en tegelsten förrän vi sa åt honom att sätta fram en tegelsten. Sedan stod har där och väntade på nästa order.Att eventuellt sätta fram en tegelsten.

Då uppkommer osökt frågan; Var han han en lätting eller endast obekomsam. Jag har inget bra svar på den frågan. Men som ni förstår kunde vi inte ha den arbetaren kvar. Det var nämligen lättare att sätta fram tegelstenen själv.

Förr i tiden var det skamligt att vara lat. Man skulle göra rätt för sig och därmed jämt. Nu för tiden är det ett yrke. Genom att uppvisa vissa färdigheter i detta gebit kan man faktiskt försörja sig. Men det är ine lätt. Man måste nämligen hela tiden vara på sin vakt så man inte röjer att man verkligen har en vis förmåga. Det är hela tiden som att balansera en smörklick på en varm kniv, men det går. En del har till och med framgång i sitt yrke.

Med det tar jag en lättings identitet i och med att jag intar horisaontalläge för en välbehövlig vila.

Gonatt och gomorron.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards