injail

Alla inlägg den 2 september 2014

Av Jöran Lundberg - 2 september 2014 23:02

Politik.

Ingen har väl kunnat undgå att ta del av det digra informationsflöde som forsar över oss i dessa de sista dagarna före valet. Skall man ta alla löften som sanna och trovärdiga kommer vi om en snar framtid få ett Sverige där alla medborgare har ett himmelrike på jorden. Vilket naturligtvis inte kommer att förverkligas oavsett valutgång.

I mina blogginlägg har jag med noggrannhet undvikit att politisera. Detta gör jag av respekt för alla som läser vad jag skriver. Jag menar nämligen att i en demokrati skall varje individ fritt få råda över sitt liv, vilket även innefattar olika politisk ståndpunkt. Under min aktiva tid som komunpolitiker hade många av mina bästa vänner annan politisk tillhörighet än mig. Med ömsesidig respekt kunde vi mötas  och resonera oss fram till  beslut som gynnade allas bästa. Mera resultatspolitik än konfrontation.

Jag har försökt att förverkliga den intention jag har för bloggskrivandet, och som jag fastställde tidigt nämligen att den skulle i huvudsak bestå av tre delar. En del filosofi, en del komedi och en del poesi. Detta försöker jag lägga tillrätta med någotsånär jämbördighet.

En händelse som ser ut som en tanke är att det just nu går ett litet kryp över dataskärmen. En millimeterstor varelse som irrar hit och dit och som också gör små ansatser att flyga. Den lever sitt eget liv utan tanke på vare sig välfärd eller skolgång..  Jag låter den dessutom ostörd få fullfölja sin vandring mot ett för mig okänt mål.

Detta påminner mig om vilka små kryp vi människor egentligen är. Vi försöker med alla medel inrätta vårt liv så komfortabelt som möjligt och så blir det ändå som det blir. Din stund på jorden är väldigt kort och fylld av händelser och skeenden utanför din räckvidd som ibland tycks obegripliga. Ungefär som att planlöst irra omkring på en dataskärm. Ändå lever vi inte förgäves eller isolerade utan är inlemmade i en gemenskap som gör livet meningsfullt.

Nu skall jag i alla fall i mitt ständiga irrande inta ett läge där en stärkande sömn är möjlig.

Gonatt och gomorron.

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15
16 17 18 19 20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards