injail

Alla inlägg den 27 juni 2014

Av Jöran Lundberg - 27 juni 2014 23:09

Något bitande

En del människor och speciellt fotbollsspelare är verkligen på bettet. Som nu rufflaren Soáres i matchen mot Italien häromdagen. Han är så fotbollsbiten i sin komtakt med motspelarna att han ibland blir alltför närgången. 4 månaders avstängning blev domen och dessutom försvann 750.000 kronor av hans feta lön i ett ”nafs”. Det gick till och med så snabbt att ingen av de tre domarna hann observera tilltaget. I skåne säger man om någon som är lite efter sig att han är ”dommare”.  Däremot en allert kameraman kunde dokumentera tilltugget. Bilder som sedan kablades ut över hela världen. Som en konsekvens av händelsen var det någon som föreslog att alla fotbollsspelare skulle ha löständer vilka de skulle vara tvungna att lämna i omklädningsrummet innan de gick in till matchen. Då skulle kanske det råa språket under matcherna också bli annorlunda. Kanhända lite sluddrigare. En bitande storm har i alla fall blåst upp i fotbollsvärlden efter incidenten.

När jag lyssnade på radion medan jag  arbetade i stugan i Hemsjön hörde jag att det inte är ovanligt att fotbollsspelare bits. I den vevan blev jag varse att jag saknade en lämplig bits till min skruvdragare när jag skull fästa golv- och taklisterna. För att det skulle verka fint och snitsigt hade jag införskaffat särskilda vitmålade skruvar. För att fästa dem fordrades det således ett verktyg som jag tyvärr saknade. En bits som inte bits.

I datorsammanhang talar man ofta och gärna också om bits, även om det förmodligen stavas bites. Men då är det inte något enstaka utan gärna i mega, tera och giga. Ju flera bitar desto bättre. I de sammanhangen är 750.000 rätt rätt lite. Med många bits kan man kanske förmoda att datorn biter ifrån sig lite bättre. Man bygger således upp den bites för bites, eller bit för bit.

Efter detta nagelbitande om bitande ämnar jag lämna detta ämne åt sitt öde för att föra en mindre ödesmättad tillvaro på ett mera sömnaktigt plan. Vi spenderar ju nästan halva vår tillvaro på den verksamhetn, så varför inte.

Gonatt och gomorron.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards