injail

Alla inlägg den 10 juni 2014

Av Jöran Lundberg - 10 juni 2014 22:47

En dator.

Jag har ofta skrivit om vikten av att åldras med värdighet. Att bruka sin förmåga långt upp i ålderns höst bidrar till att man håller sig vital. Detta gäller tyvärr inte datorer. Genom att verksamt ha ägnat sig åt dessa maskiner i över trettio år har jag konstaterat att de åldras  med förvånandsvärd hastighet. Och ju mer man ägnar sig åt dem och desto mer man pular i dem dess fortare kommer de att tröttnande segna ner av oförmåga. Sedan min första dator, en IBM 286-a, inköpt 1981, har jag tagit död på en antal varianter under åren. Dagens datorer är så tekniskt avacerade att man inte begriper ens en bråkdel. Det är bara att åka med i karusellen.

I går kväll då jag skulle leverera en blogg la min dator helt pltsligt bara av. Det bara svartnade för mina ögon. Så jag blev så frustrerad så att i stället för att starta om den på nytt och tålmodigt vänta på att den skulle göra sig redo, gav jag upp. Så det blev ingen blogg vid det tillfället. Det var å andra sidan ingen förlust eftersom det ändå bara blivit något meningslöst skrivande.

I dag då jag startade den igen föreslog den att det skulle göras en inventering av alla filer och ett som annat som fanns i dess innandöme. Detta för att analysera om det möjligen fanns något som var galet. Välsinnad som jag är lät jag den naturligtvis göra den föreslagna manövern. Efter en halvtimmes tuggande då den analyserat över en miljon olika filer och ett å varje kunde den konstatera att det var i stort sett helt okej. Jag tror att det var en eller två saker den hade sympunkter på. Så dessa kastade den helt sonika ut ur gemenskapen.

Efter knappt fem års levnad med min senaste dator funderar jag på att skaffa mig en ny och fräschare maskin. Framtiden får väl utvisa hur stor dess kapacitet kommer att vara. Men den kommer vl inte att ha mindre förmåga än den nuvarande. Det bredband av fiberoptisk kvalitet som är på gång att installeras kommer att öka hastigheten på internet avsevärt. Då kan det ju vara förståndigt att kombinera det med en anpassad maskin. Även om det betyder att jag tagit ännu ett steg in i datahimlen.  Dess änglar hälsar det säkert med stor tillfredsställelse.

Halleluja!!

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards