injail

Alla inlägg den 30 mars 2014

Av Jöran Lundberg - 30 mars 2014 22:32

Drömmar.

Den som har planer för framtiden håller sig ung.

Att ha drömmar och visioner för framtiden är en naturlig del av oss. Den dag vi tappar tron på framtiden har något väsentligt förvsvunnit i vårt liv. Jag läste häromdagen en berättelse om en grabb som vågade att ha en dröm trots svåra omständigheter. Så här lyder den:

 

Skriv en uppsats om dina drömmar” Den uppgiften har nog många skolelever fått genom åren, så ock Tommy som gick i en liten byskola någonstans i Sverige på 50-talet.

Tommy hade mycket att drömma om, men hade väldigt lite att bygga sina drömmar på. Hans familj var fattig och hade fått flytta ofta eftersom de var tvungna att bosätta sig där Tommys pappa kunde få arbete. Så Tommy hade få riktiga vänner och var hopplöst efter i skolan. Men drömmar hade han.

Den här kvällen slet Tommy hårt med sin uppsats. ”När jag blir stor ska jag bli konstnär och bo i en stuga på landet som jag själv har byggt”. Tommy ritade noggranna skisser över hur huset skulle se ut, och han var mycket stolt när han dagen efter lämnade in sin uppsats till läraren.

Tre dagar senare fick han tillbaka uppsatsen med ett stort C uppe i hörnet. Lägsta möjliga betyg! När lektionen var slut gik Tommy fram till läraren och frågade varför han fått ett C på sin uppsats.

”Det här är en helt orealistisk dröm för en grabb som du. Du är fattig, saknar nästan helt utbildning, har ingen konstnärlig talang och vet ingenting om att bygga hus. Om du skriver om uppsatsen med en mer realistisk dröm skall jag ompröva betyget.

Tommy visste inte vad han skulle göra. Han fundrade hela vägen hem, och på kvällen frågade han sin pappa hur han skulle bete sig. Pappan slog sig ner på Tommys sängkant, tittade allvarligt på honom och sa: ”Det är din dröm, Tommy. Det är endast du som kan bestäämma hur viktig den är för dig”. ”Ingen annan”,

Stärkt av faderns ord lämnade Tommy nästa dag in samma uppsats igen med orden: ”Magistern kan behålla betyget så behåller jag min dröm”.

 

Trettio är senare berättade Tommy den här historien för tjugo ungdomar som kommit till honom för en veckas målarkurs, han sade: ”Det här nämner jag för er eftersom ni nu sitter i ett hus på landet som jag själv har byggt, och i morgon skall jag visa er en utställning med tavlor som jag målat”. Om ni sen tittar  ovanför den öppna spisen så ser ni min uppsats inramad. Den påminner mig om att man aldrig skall ge upp sina drömmar. Och ni skall heller aldrig låta någon stjäla de drömmar och visioner som ni har”.

 

Ovanstående lilla berättelse visar vikten av ha ha sina drömmar och visioner intakta under livets alla faser. Drömmar är också tidlösa, och tillhör varje individ som vill leva ett innehållsrikt liv. Därför; behåll era drömmar, kära bloggdiggare.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards