injail

Alla inlägg den 9 mars 2014

Av Jöran Lundberg - 9 mars 2014 23:09

Ordlek.

Då man slänger sig med ord man inte riktigt behärskar.

På det glada 60-talet var vi i färd med att grundlägga för en villa på ett ställe. Eftersom marken sluttade undan var vi tvugna att mura upp en rätt så hög vägg på ena långsidan  för att komma i rätt nivå med övre plan. Då var det en äldre man som kom förbi och såg den väldiga grundmuren varför han såg sig föranlåten att göra en kommentar. Därför gick han fram till oss och sa: ”Det här skulle ju passa bäst som en sutenörvåning”. Han menade förstås ”souterräng”.

En annan man skulle berömma någon för den väldiga styrka den hade varför han yttrade följande: ”Han är  kraftig som två. Ja, han är en riktig kleptoman”.

Däremot har jag funderat över ett ord vi har i björnamåle och det är ordet Viräkst. Jag vet inte exakt hur det stavas . Om det möjligen skall stavas viräxt. Om jag inte tar helt fel så betyder det yvig eller omständlig. Ett annat intressant ord är Ömmest. Någon adekvat översättning på det ordet har jag inte. Nånting som är ömmest är möjigen något eländigt. Hut är man när man är lömmen? Möjligen : ont i musklerna på grund av hårt arbete. (träningsvärk?).

Nu har ni något att grunna på

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards