injail

Alla inlägg den 3 januari 2014

Av Jöran Lundberg - 3 januari 2014 21:56

Nyårsdikt.

Häromdagen kom jag att tänka på att jag har nog aldrig någonsin skrivit en nyårsdikt. Verser om alla andra händelser och skeenden har skrivits men inte det som rär sig kring årsskiftet.
För att få ordning på det har jag i all enkelhet fogat samman några meninger som jag kalla Nyårstankar.

 

Nyårstankar.

Ny dag, nytt år. Ett oskrivet blad

Ett ark som är blankt,  utan smolk.

På det klarvita arket finns ej en enda rad

det mytiska blad som är framtidens tolk.

 

Endast en siare kan skriva en rad

som ger det en fullklar substans

om dagarnas dunkel som står på parad

och som leder oss alls ingenstans.

 

Det skeende som finns i tidens längd

vilka formas till minnen en dag

Då tiden av händelser synes bemängd

en konfrontation av dunklaste slag.

 

Så är våra dagar som kommer på rad

i tidsperspektiv en kort parentes.

Det som förr var ett rent och oskrivet blad

får karaktär först  när fullbordan ges.

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards