injail

Alla inlägg den 5 juli 2013

Av Jöran Lundberg - 5 juli 2013 21:31

Oss bloggare emellan

Jag tittade på ett TV-program härom dagen som bland annat visade  hon som troligen är Sveriges äldsta bloggare. Nu hann jag inte uppfatta hennes namn men hon var i alla fall etthundraett år och fortfarande i full färd med sitt bloggande. Hon verkade väldigt alert och pigg i tanken och hade synpunkter både på det ena och det andra.

Jag har tagit upp ämnet vid ett flertal tillfällen det vet ni, men jag tycker fortfarande att det är viktigt, ja helt simpelt livsnödvändigt, med fortlöpande mental stimulans. Man kan undra vad det är som gör att en hundraettåring kan vara så aktuell i sina tankar. Det måste bero på hjärnans friskvård.

Jag läste någonstans att man numera konstaterat, vilket man inte trott förut, att hjärnan kan nybilda celler i den takt som de behövs. Däremot vid inaktivitet och mental understimulans minskar hjärnans kapacitet rätt fort. Därför mina kära bloggdiggare är allt ”hjärnarbete” av vilket slag det vara må, till godo för mentalt välbefinnande. Allt kulturskapande av olika slag är livgivande hälsosamt.

Den omsorg som erbjuds i dag är helt inriktad på att hålla den fysiska kroppen i någorlunda trim. Allsidig föda kombinerad med motion är det som i första hand gäller inom vården. Man tänker inte på att med detta har man tillgodosett bara en tredjedel av hela människan. Själen och anden får bara en liten slatt av den omsorg man inte hinner med. En undernärd själ och en död ande bidrar till att den fysiska delen skrumpnar rätt fort. Följden blir en viss kvantitet av tillvaro som berövats sin substans av liv. Det blir kvantitet men inte kvalitet.

Qintisensen av mitt resonemang blir således att peka på nyttan av social samvaro i olika former, vare sig man finner det i en god bok eller i stimulerande samtal med vänner och bekanta eller på annat sätt.

Därför mina kära bloggdiggare skall jag ägna en tid framöver åt en stärkande och rogivande sömn som också den medverkar till välbefinnande för både kropp själ och ande.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards