injail

Alla inlägg den 27 maj 2013

Av Jöran Lundberg - 27 maj 2013 22:20

Fiskdiet.

Det sägs att om man ofta har fisk på middagsbordet kommer man att leva längre. Japanerna är ett fiskätande folk och följdriktigt har de högre genomsnittsålder än andra. Dessvärre är det inte så lätt att här i Långviksmon köpa fisk av god kvalitet. Den fyrkantiga fisk som efter att ha åkt ett varv runt jorden tillbringat en längre tid i handlarns frysdisk tycker jag personligen inte är någon ”AHA-upplevelse”.

För att råda bättring och bot för detta har jag ägnat lite tid till fiske i vårt kära Hemsjön. Detta resulterade i att vi nu har ett förråd av suspergoda mataborrar. Jag tycker att aborrar som väger mellan tre och fem hekto är det allra finaste. Således har vi på ett tillfredsställande sätt ordnat med hälsosam fiskdiet för ett tag framöver. Hallelluja!!!

Det tidiga sommarvädret fortsätter att vara efterhängset även om det i dag har varit lite molnigare. Prognosen för tiden framöver talar också om fortsatt värme för våra breddgrader. Nu är det ju så med vädret att man får gott finna sig i det väder som råder vare sig det är svinkallt eller stekande hett.

Jag har redan satt min sista potatis med förhoppning om att den skall ge någon skörd i framtiden. Hoppas att det inte blir frostgrader som kan sabotera dess vidare existens. De som kommit längst i tillväxten är redan en femton tjugo centimeter över jordytan med finfina mörkgröna blad. Mitt potatisodlande är av mycket ringa omfattning vilket betyder att det begränsas till cirka 40 potatisar. Men blir det tjugofallt kan det kanske bli sju- åtta-hundra st. Det är ju inte fy skam det.

 

Potatis är en viktig knöl

som odlas efter särskild ritual

den tål ej höra minsta gnöl

blott munter sång och fagert tal.

 

Den skall ansas, skötas med bravur

för att den skall trivas gott.

Den är god till sin natur

ger riklig skörd har jag föstått.

 

Den ger näring till sin man

om den sköts på bästa sätt

Så småningom man kanske kan

av dess rikedom bli riktigt mätt.

 

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards