injail

Alla inlägg den 25 maj 2013

Av Jöran Lundberg - 25 maj 2013 19:29

Trassel.

Min skrivare till datorn som fungerat alldeles utmärkt nu under några år började helt plötsligt trassla. I stället för att skriva ut superfina utskrifter tuggade den papper på löpande band. Sådant som jag hade mycken möda att får ut ur skrivaren. Det gick så långt at jag hade alldeles gett upp. Nu är det ju så inrättat att det inte lönar sig att lämna in den hos någon som reparerar sådana grejor. De tar lika mycket betalt för att bara diagonostisera felet som det kostar att köpa en ny maskin. Således blev det en ny skrivare för ett antal hundralappar. Men jag tänkte innan jag  installerade den nya maskinen att jag skulle titta på min skrivare en sista gång. Och si. Långt inne i ett gömme satt ett pyttelitet fragment av ett pappersark. Aha, orsaken tänkte jag. Med en pincett lyckades jag pillra ut skräpet. Efter detta enkla operativa ingrepp fungerade skrivaren oklanderligt igen. Nu har jag  en skrivare i reserv, utifall att, i utfall att.

Detta gav mig i alla fall en tankeställare. Det är som i verkliga livet. Det är ofta pyttesmå ting som kan ställa till mycket trassel. Det gäller då att komma åt orsaken och kanske genom ett litet ingrepp avlägsna hindret. Tyvärr är det så att vi har väldigt lätt för att fortsätta trasslande i all oändlighet utan att fundera över orsaken. Det har till och med ibland förorsakat krigshandlingar endast genom att man inte kunnat avägsna de små fragmanten som varit upphovet till ”trasslet”.

På tal om skrivare läste jag en liten artikel i dagens tidning. Där spekulerade man på att i framtiden man skall kunna få ut färdiga maträtter ur skrivaren. Om vi skall kunna genomföra längre rymdfärder till exempel till Mars måste man ha tillång till livsmedel som håller sig under en väldigt lång tid. NASA arbetar med att utveckla ett torrt näringspulver som skall hålla sig i 30 år. Medelst en 3D skrivare skall det bli möjligt att skriva ut deg, tomatsås, ost och andra tillbehör för att tillverka en pizza. Om det också gick att skriva ut andra maträtter kunde man inte utläsa av artikeln. Annars finns det risk att rymdfararna uteslutande måste  leva på pizza. Min skrivare är inte så avancerad så jag nöjer mig med att den levererar läsbara utskrifter i papper.

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards