injail

Alla inlägg den 9 maj 2013

Av Jöran Lundberg - 9 maj 2013 20:08

Kristi himmelsfärd.

I dag är det helgdag. Nämns Kristi himmelsfärds dag. Eller som en del säger ”Flygardagen”. Nu i dessa yttersta tider har dagen också fått status av ”Europadag”, vad det nu ska tjäna till. Men det kanske behövs en speciell dag där man på alla vis försöker bringa ordning i det kaos som råder. Det är i europasamarbetet som i en vanlig familj, om man lever över sina tillgångar och låter utgifterna bli större än inkomsterna går det inte så bra. Förr eller senare blir det kännbart. Att som vissa länder förstärka sin svaga ekonomi med lån efter lån är som att pinka i byxorna, först blir det varmt men efter ett tag blir det än kallare. Tvi vale!

På flygaredagen är det väl på sin plats att återigen berätta lite ”flygarminnen”. Jag tänker idag berätta några extraordinära situationer som hände mig som pilot. En gång när vi startat på Vårbyfältet i Domsjö och var på väg för att landa på Nordmaling hände det att ungefär över Grundsunda Nyland så slocknade helt plötsligt motorn. Den gick ner i varv och höll på att stanna. Panik! Men jag gjorde som jag blivit instruerad, jag drog i reglaget som kopplade varmluft på förgasaren. Omedelbart ökade motorvarvtalet till det normala. Vad som hänt var att det kommit fuktig luft från havet som orsakade isbildning i moterns förgasare. I och med att jag kopplade på varmluften försvann isproppen och motorn funkade.

En annan händelse inträffade då jag övade nödlandning. Det gick så till att vid cirka 500 meters höjd drog man motorn på tomgång så att planet singlade ner mot marken. Uppgiften var att omedelbart söka en landningsbar yta och manövrera planet ner till den. Man behövde inte ”sätta” maskinen utan man drog fullgas strax innan. Jag såg ut en ålerteg som såg inbjudande ut för en nödlandning och tog planet ner till den. Aj. Aj. Strax innan sättningen upptäckte jag att tvärs över åkern gick det en kraftledning. Jag bedömde att jag inte skulle kunna lyfta planet över ledningen varför jag helt sonika flög under trådarna och kunde på så sätt slippa bli intrasslad. Det slutade lyckligt.

Vi flög ofta på Hällnäsfältet, ett flygfält som fanns mellan Vindeln och Hällnäs. När jag en gång skulle landa upptäckte jag att just då en bonde vallade sina kor tvärs över fältet. Jag fick snabbt dra fullgas och gör några rundor för att undvika att massakrera de stackars kreaturen. Samtidigt vid fältet fanns där ett urgammalt flygplan. En Tiger Moth med två sittbrunnar i stället för kabin och utrustade med en gedigen stjärnmotor. Planet konstruerades och användes i första världskriget. Med min flyglärare vid spakarna fick vi faktiskt göra en provtur med planet vilket jag betecknar som en extraordinär upplevelse. Planet var mer än femtio år gammalt men fungerade helt perfekt.

Med det är jag säker på att alla mina bloggdiggare haft en angenäm helgdag.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards