injail

Alla inlägg den 1 maj 2013

Av Jöran Lundberg - 1 maj 2013 21:24

Kvällståget än en gång.

När jag häromdagen beskrev hur folk vallfärdade ner till stationen för att kika på kvällståget var det nog en rätt naturlig del av tillvaron på den tiden. SJ som hade monopol på järnvägstrafiken ´räknade  det som normalt att det vid varje station alltid fanns ett antal personer som väntade på att tåget skulle angöra. För den skull hade man en viss service till dessa. Det fanns till exempel ett brevinkast i postvagnen så att man kunde skicka brev. I postvagnen åkte alltid ett antal personer som arbetade under natten med att sortera posten för vidare  befordran till olika ställen i landet.

Med på tåget åkte också alltid en ”tidningspojke” som gick ner på perrongen vid varje station och sålde tidningar och tidskrifter. Dessa hade han i en jättestor väska som han bar i ett band runt halsen. Där kunde folk passa på att köpa olika veckotidningar och annat.  Som ung poljkspoling såg man upp till denne som något alldeles märkvärdigt. Utan någon  stress fullgjorde han sitt uppdrag medan tåget tålmodigt väntade.

En händelse  som berghårt etsat sig fast i mitt minne handlar just om en tidningspojke. Med glädje och stolthet hade jag blivi så gammal att jag fått börja i Juniorföreningen i Kyrkan. Som bevis på att jag var riktig medlem hade jag fått ett märke som det stod SMJ på. Nu bar det sig inte bättre än att några äldre pojkar började håna mig för det där märket. Det var bara de som var klena och lite ”pucko” som var med där. När tidningspojken hörde vad som var på gång ingrep han med myndig ton. SMJ betyder Svenska Missionsförbundets Juniorer och det är en fin förening. Jag är själv med som ledare i Vännäs. Nån som med stolthet sträckte på sig lite extra det var jag det. Med stärkt självförtroende kunde jag se mina antagonister i ögonen.

När jag i slutet av 1940-talet åkte tåg till Boden för militärtjänstgöring kunde man kliva av tåget i Bastuträsk och köpa en varm korv. Det var Holmlunds i Bastutärsk som stod för den försäljningen. Firman etablerade korvtillverkning i samband med att järnvägen byggdes i slutet av förrförra seklet som service till rallarna. Firman är verksam än i dag.

I dag äterstår det bara en grushölg där järnvägsstationen i Långviksmon en gång stått

 

 

Av Jöran Lundberg - 1 maj 2013 07:25

Vallermäss.

Valborgsmässoafton firades helt enligt traditionen. Det var fullt pådrag i Missionskyrkan och brasa uppe på ”Kammen”. Sammankomsten kl. 19.00 var utformad som mannekänguppvisning med secondhandkläder från ANKARET. Det är förvånande att det går att åatadkomma så fantastiska kreationer endast med ”avlagda kläder”.

Aranngemanget på kammen med brasa och fyrverkerier innehöll alla traditionella inslag. Något som var lite annorlunda i år var att vårtalet hölls av en ung man från Skottland som med sin familj flyttat till våra trakter. På nära nog perfekt svenska talade han sig varm för bygden, naturen och människorna. Avslutade talet med att läsa en dikt på engelska men med klingande skotsk brytning. En liten dikt får avsluta min Valborgblogg.

 

Vallersmäss.

För i tin då hadde smopajka allten

 förninga vä säg på vallermäss

Då sku dam vaka ända te mararn,

å då skulle räcke dell dess.

De varn en bulle ån kakke

 å kanske ´n smargås å nalta mjalkchokla

Å då dä vort kallt på natta

 å hörvlet då vare bra å ha.

Å vakagötta skull man ha,

kanske nån enke polkagris

Att fira vallersmäss ja,

dä va bra på alle sätt å vis.

 

 

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards