injail

Alla inlägg den 23 april 2013

Av Jöran Lundberg - 23 april 2013 21:59

Gaddarnas omsyn och åldringars.

Var på förmiddagen en sväng till Örnsköldsvik för att få mina gaddar kontrollerde. Eftersom jag tycker de är viktigt med intakta tuggverktyg spenderade jag en summa på dessa. Det skedde som vanligt i folktandvårdens regi eftersom jag så att säga tillhör deras ”kundkrets”. Efter ett visst rotande i kraniets innandöme kunde min ”Tandtrollborttrollare” konstatera att jag nog kunde mala ner ännu ett antal ton födoämnen. Det är ju två aspekter på dessa molarer och andra. Dels skall de ju som sagt kunna tröska sönder en del ingredienser i form av nötkött (med inslag av hästkött) och annat diverse bulkmedel. Den andra aspekten är den rent estetiska. Utseendemässigt är väl inte mitt garnityr något man kan visa i TV men det kunde ju faktiskt ha varit värre.

Jag kände faktiskt en äldre man här i bygden som hade bara en tand kvar. Den satt i överkäken framtilll. Vi kallade honom ”entandarn” eller ”symaskin” . Men han kunde bara köre med övertrån eftersom det inte fanns något kvar nedtill. Men konstig nog så levde han också tills han dog han också.

Eftermiddagen ägnade jag mig åt att tillsammans med Torben Johansson underhålla ”gamlern” på Hemme. Det är alltid en spännande upplevelse eftersom man inte vet i föväg vad som kommer att hända. Strax innan föreställningen var det  ett eruptivt vulkanutbrott som hanterade med stoiskt lugn av personalen. Det var väl inte av den högsta magnituden på Rischterskalan så det det var inga döda eller  sårade.

Ett förhållande som varje gång slår mig med förvåning är att de som är jämnåldriga med mig är så förskräckligt gamla och orkeslösa.  Men det är ett förhållande man får ta med jämnmod. Första avdelningen ägnade vi åt skalden Dan Anderssons dikter. Torben, den gode trubaduren, sjöng alldeles förträffligt de tonsatta styckena. Andra avdelningen ägnade vi oss åt en annan ”skald”, och då blev det genast roligare. Så sammantaget blev det väl en rätt så lyckad föreställning.

Kvällen ägnade jag mig åt BLT-bladets mediagrupp för att spåna ihop innehållet i nästa nummer av tidningen. Så sammantaget blev det väl en rätt normal dag för en ”overksam” pensionär. I morgon skall OLD-fejs spela i Örnsköldsvik men det är en annan historia.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards