injail

Alla inlägg den 15 april 2013

Av Jöran Lundberg - 15 april 2013 20:58

Ensamflygning.

Det kanske är dags för ytterligare ett avsnitt av mina ”flygarminnen”. Som jag berättade förut var basen och hemmafältet ett litet fält ute vid Vårby i Domsjö. Det fältet är borta och försvunnet sedan länge. Men den mesta tiden av utbildningen skedde vid Nordmalingfältet som hade ett asfalterat landningsstråk. Det var ju vid den tiden också använt som fält för Linjeflygs rutt mellan Nordmaling och Stockholm.

Efter en lång tids övninar med starter och landningar i all oändlighet var det så en dag dags för den första ensamflygningen. Den dagen hade jag tagit på mig finskjorta och slips. Slipsen var dock en gammal som jag egentligen kasserat. Jag visste nämligen att om det blev en lyckad uppvisning kom slipsen bli utsatt för saxens bistra framfart.

Alltnog, flygläraren klev av planet och jag gjorde mig beredd att göra ytterligare en start och landning. Det var ett spännande ögonblick när jag drog full gas på planet och gav mig iväg upp i luften. Efter en fin cirkelflygning över fältet tog jag in planet för inflygning. Precis som jag blivit noggrant lärd. Lät motorn gå ner på tomgång och började planén ner till banan. Jag siktade på en viss punkt i början av fältet och lät planet lätt sjunka ner. Alldeles innan markytan planande jag ut och gjorde en alldeles perfekt trepunktslandning. Stolt och glad taxade jag maskinen till uppställningsplatsen vid hangaren och klev ur. Jag fick grattiskramar av läraren och slipsen avklippt. Därmed hade jag erövrat något som kallades ensamflygceritfikat. Den fölrsta fasen i utbildningen var avklarad.

Av den pilotgrupp av  7 personer som genomgick pilotutbildning samtidigt som jag är det nog bara jag kvar i livet. Det kan dock noteras att de inte drabbats av något missöde vid flygning utan så att säga dött en ”naturlig” död.

Vid ett senare tillfälle, också vid Nordmalingsfältet, kom det en inspektör från luftfartsverket för att  kontrollera flygskolan. För att lugna honom fick jag gå upp med ett flygplan och göra ett uppvisning ovanför fältet. Det blev branta svängar, åttor, cirklar och fallande löv. Vad jag kan förstå var han nöjd med det han såg av min flygarkonst.

Nästa avsnitt: ”Flygning till främmande fält”.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards