injail

Alla inlägg den 19 mars 2013

Av Jöran Lundberg - 19 mars 2013 22:23

Lotteri.

Min KäraHustru och jag ämnar bevista en pensionärsträff i Husum i dag. Vid det tillfället blir det också ett bejublat framträdande av OLD-fejs. Sedan blir det naturligtvis lotteri. Då köper man ett antal lotter för den ringa summan av fem kronor styck  som förhoppningsvis resulterar i att man går hem med något kaffepaket under armen. Eftersom KäraHustrun inte dricker kaffe är förbrukningen i vår familj inte stor så därför kan man säga att vi genom en generös fru Fortuna är självförsörjande på kaffe. Det brukar vara strykande årgång på dessa lotter kanske mest beroende på att pensionärer är särdeles begivna på hasard. Skulle man råka höja årsavgiften 25 kronor blir det ett väldans ramaskri men lotter det köper man så de bara brakar om det. Och lika glada är de vare sig de vinner eller inte, de har ju ändå massor av prylar hemma och kaffet är ju relativt billigt.

Så finns det ju andra lotterier också. Det finns Bingolotto, Sverigelotteriet och Postkodlotteriet. Jag betalar till det sistnämnda lotteriet kronor etthundrasextio varje månad för att få vara med i dragningen. Någon utdelning förutom någon hundralapp ibland har det inte blivit på den insatsen. Jag har en lott bara för att vara inne i systemet, utifallatt, utifallatt.

Ett lotteri som jag dessbättre är förskonad från är ”Svenska pillerlotteriet” Detta helt enkelt därför att jag är ”utanför systemet”. Däremot är inte KäraHustrun det.
Eftersom hon uppehåller en normalförbrukning av medikamenter (endast 6 tabletter/dag.) är hon däremot drabbad av detta vansinne. (En bekant till mig intar mer än 20 tabletter/dag.)  Det är nämligen så att varje gång hon får en ny sändning piller är det alltid en ny sort med nytt utseende och färg. Det är hur förvirrande som helst. Allt detta förstås i syfte att spara pengar åt Landstinget och detta i sin tur för att betala Sigbjörn Olovssons miljonfallskärm som vi har över oss ännu en god tid framöver. Någon gång blir det en rejäl nitlott eftersom en del piller ä rakt oätanes.

Den vinstlott jag just nu har dragit är den som handlar om horisontalläge. Jag vaknade rätt tidigt i morse och det har återverkningar på mina ögons glans i kväll. Denna behagliga slöhet kan förhoppningsvis bidra till att jag somnar på stubinen,  som vanligt. Tjenixen!

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards