injail

Direktlänk till inlägg 17 mars 2013

Om olika mästare.

Av Jöran Lundberg - 17 mars 2013 22:36

Mästarnas mästare.

I kväll var det seriestart för mästarnas mästare och undertecknad bloggskrivare gluttade faktiskt lite på det första programmet. Nu är det ju så att jag inte är någon inbiten TV-tittare varför jag nog är lite mera kritisk än vanligt. Om det nu inte tar någon mer dramatisk vändning tycker jag nog att programmet var ganska mediokert. Jag tycker att det har på något sätt överlevt sig själv. Men det kanske tar sig. Till gagn för alla degande konnässörer.

Så kom jag att tänka på en annan ”mästare”, nämligen banmästaren Johan Fredrik Andersson. I dagligt tal bara kallad BM.

Det var nämigen så vid järnvägen förr i tiden att underhållet var tämligen välorganiserat. Av någon underlig anledning hade man råd med underhållsarbeten på den tiden. Längst ner på den tidens rankimg fanns den enkla banarbetaren. Ofta säsongsanställd eller fick rycka in när det behövdes. Över dem fanns Banvakten, som i första hand ansvarade för sin del av banan som var hans ”sträcka”. Men banvakten var samtidigt arbetsledare för det lag som arbetede med underhållet på just hans sträcka. Över dessa arbetslkedare fanns ”Banmästaren”, i dagligt tal benämnd BM. Över honom fanns ”Baningenjören” som hade snsvar för, i detta fallet, sträckan mellan Långsele och Vännäs. Sedan fanns det ytterligare Avdelingdirektör och Generaldirektör.

Trots sin ställning som banmästare och bosatt i Björna minns jag honom som en relativt liten och oansenlig person.Men han var mycket noggrann i sin tjänsteutövning och behandlade sina underlydande med stösta respekt. Eftersom det var noga med att hålla reda på tågtiderna hade han lagt sig till med en kronometer som mätte tiden med största noggrannhet. Han kunde skryta med att den mätte till och med sekunderna exakt. Tidmätning var has stora passion i livet. Vid sin pensionering byggde han sig ett hus nere vid Storsjön i Långviksmon som han döpte till Strandgården. Som i många andra familjer på den tiden växte det upp många barn. I BM-s familj var det nog tio eller tolv som nådde vuxen ålder. Som de flesta andra vid den tiden tillhörde man naturligtvis Långviksmons missionsförsamling. Han var känd som lite av en filosof med många kluriga uttalanden. Han kunde säga: ”Nu har jag ätit ett ägg men jag känner mig inte mätt, men jag vet att jag är mätt för jag har ätit ett ägg”. Ett annat uttryck: ”Gumman och jag vi trätar ibland, men vi är aldrig osams”. En sanning så gott som någon.

Slutligen finns det också hos bloggskrivaren lite filosofiska fundringar om det inte snart är dags att avsluta denna oförargliga inlaga. Detta för att med det snaraste uppsöka ”snarkofagen” för en viss stärkande sömn. Jag har faktiskt vissa små funderingar på att försöka ta mig upp till Hemsjön med skoter i morgon. Det skall bli spännande att se om det kan förverkligas.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards