injail

Alla inlägg den 11 mars 2013

Av Jöran Lundberg - 11 mars 2013 22:41

Varför heter det?

När jag fikade idag åt jag till detta en rostad franska. Då undrade jag varför det heter franska? Det var inte en tillstymmelse av någon franskt vad jag kunde se. Det var en genuin gammal bulle från Skogaholm. Och när man äter Hambutgerkött då skall det absolut vara gjord av en gammal krake. Alltså hästkött. Men om man till äventyrs äter grillade hamburgare då får det inte vara ett enda spår av någon uttjänt gammal travare. Aja baja. Om man äter en Västerbottensost då vet man att den kommer från Västebotten närmare bestämt Burträsk eftersom den inte tillverkas någonannan stans på jorden. Men om man köper en Edamerost kan den lika gärna vara tillverkad i Azerbadjzjan eller Ungern.

På mejeriet i Örnsköldsvik experimenterade man en gång i världen fram en mycket välsmakande ost som de döpte till Grevé. Men eftersom detta mejeri numera är ett minne blott och i dag används som central för lyftkranar och liknande maskiner tillverkas denna ost av de flesta mejerier i Sverige. Mer eller mindre framgängsrikt. Personligen tycker jag inte den är lika välsmakande som forna tiders.

Det finns en dryck som är helt världsunik både till smak och utseende. Det är Mopärlan. Den består av ett skinande glas rent vatten. Det är nämligen så att det vatten vi dricker i Långviksmon hämtas från en tiotusen år gammal isälv som renats i kilometerlånga sandåsar med tillgång till magiska mineraler och salter. Detta ymnighetshorn som vi punpar detta undergörande elixir från flödar i sådan riklig mängd att vi ockå utan att skämmas kan använda det att spola väck våra fekalier med, Thats it.

 

Vi åt Pizza till middag idag

KäraHustrun och jag.

Om den tillverkats i Pizza det vet inte jag

Men det var en deg av något slag

Ovanpå den något sorts belag

Som med kryddor fann mitt behag.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards