injail

Alla inlägg den 8 mars 2013

Av Jöran Lundberg - 8 mars 2013 22:53

Städersskan.

En dammtuss som virvlar runt i en vrå

du jagar och stressar och driver

Och skräpet som samlats du fångar också

tillls skinanbde blankt det bliver.

 

Den yta som noggrannt skurats i går

den som du dammsög i morse

Den även i dag en rengöring får

tills den blir blnk som en Porse.

 

Och ser du en snöfläck som virvlat in

den som golvet befläckar

Då går du omkring med en amper min

tills det befriats från fläckar.

 

Om det berodde på dig det blev rent

i varje skrymsle och gömma

Du skulle ävlas båd bitti och sent

för att din städlusta tömma

 

När sen du kommer till himmelens sal

och möter  din Herre och Gud

Du ställer en fråga med vackert tal

klädd i din snövita skrud.

 

Var finns redskapen så jag kan bona

rent dina gyllene salar

Inte en enda fläck vill jag skona

mitt städsinne hjärtat hugsvalar.

 

Safir, onyx, turmalin skall jag feja

med särdeles hängiven iver

Din solkiga tronstol skall jag också greja

så att den skinande bliver.

 

Så skall jag städa en evighet lång

för att min Herre behaga

Jag struntar totalt i båd harpa och sång

om jag får damma och tvaga.

 

 

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards