injail

Alla inlägg den 6 mars 2013

Av Jöran Lundberg - 6 mars 2013 22:29

Den som gjort en resa.

Den som gjort en resa har någonting att berätta. Det är ett gammalt uttryck som äger en adekvat tillämpning i alla tider. Jag minns så väl ifrån min ungdom att det nu och då var sådana som gjort fantastiska resor och som uppträdde offentligt med sina reseskildringar. Ibland var de kombinerade med så kallade ”ljusbilder”. Svartvita bilder som de projicerade på en vit duk. Många mer eller mindre intressanta skildringar från fjärran orter. Ofta var det så att man höll missionstanken vid liv genom dessa kontakter. Från min barndom har jag också minnet av den första ”neger” som som besökte Långviksmon. Alldeles kol svart med ögonvitor som kontrasterde skarpt mot den svara hyn. Vi grabbar var kanske mest förvånade över att han var vit på händernas insidor.

Den grupp som reste till Letitia i södra Colombia för att bygga ”Långviksmonsskolan” har gjort helt fantastiska upplevelser Alla av dem som jag mött har ögon somstrålar av entusiasm inför minnet. Nu på söndag den 10 mars kl. 18.00 kommer de att vara i Miissionskyrkan i Långviksmon. I ett digert program som säkert räcker hela kvällen skall de på olika sätt med film och foto och beskrivning ge en genuin skildring av resan. Det är ett bra tillfälle för dig som deltagit i insamlingen att få en perfekt uppföljning av denna. Varje krona av insamligen har på något vis kommit barnen och undomarna i Letitia till ocerhörd nytta.

De som var med på resan har gjort en hedervärd insats som kommer att bli till räddning för barn och ungdomar i Amasonas för generationer framåt.

Om man lite grann tänker efter är vi alla stadd på resa. Livsresan. En del har avverkat bara en liten del av den, medan andra har hunnit en bra bit längre. För egen del har jag avverkat en god del av vägsträckan genom åtskilliga decennier. Alla har säkert gjort helt makalösa upplevelser på sin resa genom livet. Jag tycker det är viktigt att vi på ett eller annat sätt berättar om den resan. Att dela med sig av erfarenheterna till sina medresenärer bör vara angeläget för gammaöl som ung. Vi lever genom de minnen vi lämnar efter oss i form av ”livsresan”. En sak har vi alla gemensamt i det att inte en enda av oss har vetskap om tidpunkten för resana slut. Fördenskull är det helt nödvändigt att vi reser närvarande dvs lever i nuet. För en gammal bloggskrivare som jag kan resan vara avslutad när som helst eftersom jag för länge sen passerat bästföredatum och mitt färdtjänstkort är tämligen skrapat. Men jag tror att min ”färdledare” har gett mig en och annan bonuspoäng som berättigar till förlängd restid. Grattis grattis Jöran.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards