injail

Alla inlägg den 11 februari 2013

Av Jöran Lundberg - 11 februari 2013 23:49

Diffad musik och sång.

När jag i lördags såg  uttagningen i Melodifestivalen slog det mig hur många olika sorts sång- och musikstilar det finns. Det är en kombination av toner och rytmer av så oliika slag att det är alldeles ofattbart. Oavsett vilken musikkultur man växt upp med finns det alltid någon stil som passar. Underteknad bloggskrivare som växt upp i en miljö där de gamla väckelse och läsarsångerna dominerade står ofta lite främmande inför dagens moderna skapelser. Den kanske allra mest markanta skillnaden är den moderna sångens ordfattigdom. Hela upplägget kan bestå av några enstaka ord eller meningar som upprepas i all oändlighet. Medan de äldre berättande texterna hade en ordrikedom som ibland flödade över alla bräddar.

Vanligen varje dag har vi radion igång mest hela tiden. Då blir det att vi oftast lyssnar på den lokala kanalen vilket för oss betyder ”Västernorrlandsradion”. Som nu till åren kommen person retar jag mig ibland på den fattiga musiklstil som dominerar i de olika programmen. Det består mest av ett intensivt dunkande på något erbarmligt trumset blandat med gutturala skrik som då skall föreställa någon sorts sång. Jag vet inte om min hårddisk börjar bli sliten med jag uppfattar då inte ett jota av vad som serveras. Om det skall vara ett försök att fostra lyssnarna till en divergerad musiksmak är det förrmodligen synnerligen misslyckat. Detta kanske framförallt på grund av att de som slölyssnar på dessa program till 90 % är pensionärer. Jag har också lagt märke till att så fort det blir ett önskeprogram och lyssnarna själva får bestämma vad de vill höra, blir det genast  helt annan stilart och innehåll.

Nu skall man väl inte gräva ner sig så mycket i detta utan vara begåvad med en viss vidsynthet som gör att man tolererar det mesta. Men nog har jag den uppfattningen att programmakarna ofta är ute och cyklar i dåligt väder. Detta gör att man slirar i diket gång på gång. Deras högt ställda ambitioner ligger inte alltid i fas med sina lyssnare, vilket jag utan överdrift vågar påstå.

Han har öppnat pärleporten, så att jag kan komma in

I den musik jag ej begriper och som aldrig kan bli min.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards