injail

Alla inlägg den 1 februari 2013

Av Jöran Lundberg - 1 februari 2013 23:19

Vila

När det lilla barnet danas i sin moders sköte är hjärtat bland det första som skapas. Under hela graviditeten får den allt den behöver genom moderkakan som är en del av moderns blodomlopp. Men även om så sker har det lilla fostret sin egen hjärtverksamhet redan i ett tidigt skede. Sedan fortsätter hjärtat att pumpa blodet runt i kroppen under individens hela livstid. Dag som natt är alltid hjärtverksamheten i gång. När vår livstid en gång är till ända är det oftast hjärtat som allra sist upphör att fungera.

Då kan man fråga sig: Hur är det möjligt att detta lilla organ kan fungera oavbrutet under en så lång tid? Visserligen går det under natten ned till en relativt låg vilopuls. Men det upphör ju ändå inte helt med sin verksamhet. Hemligheten ligger i att hjärtat mellan varje enskilt pulsslag har en viloperiod. Under bråkdelen av en sekund är det helt stilla. Vila pulsslag, vila pulsslag.

Om vi i vårt liv kunde ta lärdom av denna lilla del av kroppen. Med det vill jag uppmärksamma hur viktigt det är att vi får ordentiga viloperioder i vår tillvaro för att vi skall få kraft till en ibland rätt stressig och orosfylld tillvaro. Jag tror det är viktig att vi under de perioder vi har tillfälle till vila verkligen kan koppla bort alla störande inslag som saboterar våra möjligheter till stärkande rekreation. Vilan har inte bara kvantitet den har också kvalitet.

Med det skall jag praktisera det jag vill lära alla mina kära bloggdiggare och andra genom att i denna sena timme inta ”snarkläge”.

Ha de gött, väl mött.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards