injail

Alla inlägg den 22 januari 2013

Av Jöran Lundberg - 22 januari 2013 22:08

Definitivt myggfritt

Jag mötte en av mina fina grannar härondan. Här uppe på den grusås dår också ”Villa Tallbacken” ligger har vi en underbar fin grannsämja. Min gode vän, som skall fylla hundra år om en inte allt för avlägsen framtid, (för framtid det har han). mötte ja när han var ute för att hämta dagens dos av nyheter i form av Örnsköldsviks Allehanda. Det var så där en 20-25 grader kallt. Men, sa min gode vän, ”dä ä i alla fall myggfritt”. Och det kunde jag ju hålla med om

Då slog det mig en tanke. Varför längtar man till sommaren egentligen? Det är ju bara mygg och elände. Det gav miig i alla fall anledning till att spåna lite om myggen och deras existens.

Det finns enligt obkräftad uppgift ca. 33.000 arter av myggor varav i Sverige ca. 2.250 Av dessa är ett trettiotal blodsugande. Visste ni att det finns malariamyggor  också i Sverige men eftersom de inte är infekterade av malariaparasiten är de inte smittsamma. Mygglarven lever i grunda dammar och våtmarker. Under ett av utvecklingsfaserna står de på huvudet i vattnet med benen i vädret varför de måste andas genom en snorkel fastsatt på deras huvud. Det kan alstras fyra generationer myggor under vår korta nordiska sommar. Som de flesta redan vet är det honan som suger blod. Det gör hon för fortplantningens skull.Vid myggbett sprutar hon in saliv i sticket som gör att blodet inte skall koagulera. Kroppens immunförsvar reagerar mot detta med kliande och hudrodnad som följd.  Detta var bara lite ”grunddata” om myggen som skall göra så att ni längtar ännu mer till varma och soliga sommardagar.

Det märks rätt tydligt att dagarna har blivit längre, särskilt som det har varit soligt och fint nu en tid. Nog skall väl kylan ge med sig också så småningom. Enligt vissa förståsigpåare skall det bli lite blidväder runt midsommar. Till båtnad för alla bloggdiggare.

Hejdå.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards