injail

Direktlänk till inlägg 2 januari 2013

Livets eld.

Av Jöran Lundberg - 2 januari 2013 22:43

Vila vid en lägereld

Ibland när jag suttit vid den öppna spisen i vårt frtifdshus i Hemsjön och betraktat elden har det slagit mig hur den kan avspeglar livet självt och fögängligheten. När man först tänder den är det en liten pyrande låga som ibland är nära att slockna. Men så får den ny näring och en eldflamma smyger sig upp och tar fart.

Efterhand som veden värms upp utvecklas elden ännu mer och snart är det en stor flammande brasa som värmer och ger ljus omkring sig. Den sprudlar av värme och energi precis som i medelåldern. Snart har elden förbrukat all energi som fanns i veden och sakta fälnar den och samlar sig till sist i en lite tynande låga. Så blir livet annorlunda och väntar på att förvandlas.

Liknande tankar har jag samlat i en liten dikt som heter just Vila vid en lägereld.

Håll till godo med den alla kära bloggdiggare och facebooksvänner.

 

Vila vid en lägereld.

Vila vid lägereld, en stund av stilla ro

finner en själens vila som fågeln i sitt bo

långt från strid och jäkt

Söker sin mening på berg och i dal

finner den där i himmelrikets sal

som från änglar en fläkt.

 

Så ber jag en stilla bön för mening och mål i mitt liv

En bön vid en skimrande eld där du o Herre mig giv

en boning med ljuset släkt.

Så vill jag färändrad, förundrad sitta en gång

hugsvalad vid en lägereld en evighet lång

klädd i din skimrande dräkt.

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards