injail

Alla inlägg den 2 januari 2013

Av Jöran Lundberg - 2 januari 2013 22:56

På grund av ett tekniskt missöde blev bloggen tripplad nen det fär ni stå ut med

Jöran

Av Jöran Lundberg - 2 januari 2013 22:43

Vila vid en lägereld

Ibland när jag suttit vid den öppna spisen i vårt frtifdshus i Hemsjön och betraktat elden har det slagit mig hur den kan avspeglar livet självt och fögängligheten. När man först tänder den är det en liten pyrande låga som ibland är nära att slockna. Men så får den ny näring och en eldflamma smyger sig upp och tar fart.

Efterhand som veden värms upp utvecklas elden ännu mer och snart är det en stor flammande brasa som värmer och ger ljus omkring sig. Den sprudlar av värme och energi precis som i medelåldern. Snart har elden förbrukat all energi som fanns i veden och sakta fälnar den och samlar sig till sist i en lite tynande låga. Så blir livet annorlunda och väntar på att förvandlas.

Liknande tankar har jag samlat i en liten dikt som heter just Vila vid en lägereld.

Håll till godo med den alla kära bloggdiggare och facebooksvänner.

 

Vila vid en lägereld.

Vila vid lägereld, en stund av stilla ro

finner en själens vila som fågeln i sitt bo

långt från strid och jäkt

Söker sin mening på berg och i dal

finner den där i himmelrikets sal

som från änglar en fläkt.

 

Så ber jag en stilla bön för mening och mål i mitt liv

En bön vid en skimrande eld där du o Herre mig giv

en boning med ljuset släkt.

Så vill jag färändrad, förundrad sitta en gång

hugsvalad vid en lägereld en evighet lång

klädd i din skimrande dräkt.

 

 

Av Jöran Lundberg - 2 januari 2013 22:43

Vila vid en lägereld

Ibland när jag suttit vid den öppna spisen i vårt frtifdshus i Hemsjön och betraktat elden har det slagit mig hur den kan avspeglar livet självt och fögängligheten. När man först tänder den är det en liten pyrande låga som ibland är nära att slockna. Men så får den ny näring och en eldflamma smyger sig upp och tar fart.

Efterhand som veden värms upp utvecklas elden ännu mer och snart är det en stor flammande brasa som värmer och ger ljus omkring sig. Den sprudlar av värme och energi precis som i medelåldern. Snart har elden förbrukat all energi som fanns i veden och sakta fälnar den och samlar sig till sist i en lite tynande låga. Så blir livet annorlunda och väntar på att förvandlas.

Liknande tankar har jag samlat i en liten dikt som heter just Vila vid en lägereld.

Håll till godo med den alla kära bloggdiggare och facebooksvänner.

 

Vila vid en lägereld.

Vila vid lägereld, en stund av stilla ro

finner en själens vila som fågeln i sitt bo

långt från strid och jäkt

Söker sin mening på berg och i dal

finner den där i himmelrikets sal

som från änglar en fläkt.

 

Så ber jag en stilla bön för mening och mål i mitt liv

En bön vid en skimrande eld där du o Herre mig giv

en boning med ljuset släkt.

Så vill jag färändrad, förundrad sitta en gång

hugsvalad vid en lägereld en evighet lång

klädd i din skimrande dräkt.

 

 

Av Jöran Lundberg - 2 januari 2013 22:43

Vila vid en lägereld

Ibland när jag suttit vid den öppna spisen i vårt frtifdshus i Hemsjön och betraktat elden har det slagit mig hur den kan avspeglar livet självt och fögängligheten. När man först tänder den är det en liten pyrande låga som ibland är nära att slockna. Men så får den ny näring och en eldflamma smyger sig upp och tar fart.

Efterhand som veden värms upp utvecklas elden ännu mer och snart är det en stor flammande brasa som värmer och ger ljus omkring sig. Den sprudlar av värme och energi precis som i medelåldern. Snart har elden förbrukat all energi som fanns i veden och sakta fälnar den och samlar sig till sist i en lite tynande låga. Så blir livet annorlunda och väntar på att förvandlas.

Liknande tankar har jag samlat i en liten dikt som heter just Vila vid en lägereld.

Håll till godo med den alla kära bloggdiggare och facebooksvänner.

 

Vila vid en lägereld.

Vila vid lägereld, en stund av stilla ro

finner en själens vila som fågeln i sitt bo

långt från strid och jäkt

Söker sin mening på berg och i dal

finner den där i himmelrikets sal

som från änglar en fläkt.

 

Så ber jag en stilla bön för mening och mål i mitt liv

En bön vid en skimrande eld där du o Herre mig giv

en boning med ljuset släkt.

Så vill jag färändrad, förundrad sitta en gång

hugsvalad vid en lägereld en evighet lång

klädd i din skimrande dräkt.

 

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards