injail

Direktlänk till inlägg 12 december 2012

Datum 121212.

Av Jöran Lundberg - 12 december 2012 21:08

121212

Det ät många som har uppmärksammat dagens datum på ett särskilt sätt. En del skall gifta sig, en del skall döpa barn och en del hoppas att deras barn skall födas just den här dagen. För min egen del är det också ett rätt uppmärksammat jubileum. Det är nämligen i dag 65 år sedan jag kvitterade ut mitt körkort. Jag gick då på skola i Härnösand och kunde personligen gå upp på länstyrellsens körkortsenhet och kvittera ut mitt körkort. Om jag minns rätt kostade stämpelavgiften 2 kronor.

Jag anlitade en körskola några timmar för att förbättra min körteknik. Jag minns att det kostade den kollosala summan av 10 kronor per timme för bil och lärare. Utbildningen gick i stort set ut på att varv efter varv köra den sträcka som besiktningsmannen alltid använde vid varje uppkörning. Vi startade vid hans kontor som låg uppe vid Brännan, körde Nybogatan nerför över Nybron bort till järnvägsstationen.  Svängde höger, tog höger igen bort mot fängelset, svängde höger igen innan detta och över en bro. Sedan en vänstersväng förbi brandstationen och St. Petri logen och tillbaka upp till hans kontor. Denna sträcka körde vi varv efter varv tills man tyckte sig kunna köra den i sovande tillstånd. Därför vållade uppkörningen inga svårigheter medan däremot teoriprovet gick alldeles bortitok.  Jag blev  alltså kuggad och eftersom det var en fredag så skulle jag komma tillbaka på måndag. Jag inställde mig i rätt tid till förhöret men när jag kom in på hans kontor fick jag godkännandet direkt i min hand med orden: ”Jag förstår att du har läst på så jag har fixat de nödiga pappren, det är bara att lämna in dem på länstyrelsen”. Glad i hågen knallade jag in på körkortsenheten, mötte en bleknost tjej där som tog emot luntan och sa att jag kunde hämta mitt körkort nästa dag.

Med den grundutbilningen har jag nu kört i 65 år så gott som prickfritt. Man kan ju bara spekulera hur långt, men jag har väl kanske kört bil ett  hundra tusen mil sedan dess. Visst har skyddsänglarna ibland varit mig bevågen, så man kan säga att med deras hjälp har jag hållit mig på den smala  vägen.Tänka sig, den utbildningen kvalificerade mig också att ett halvår senare bli ansvarig för ambulanstransporterna i en stor del av Norrbotten. Så gick det till på den tiden för nära 65 år sedan.

God 121212 alla kära bloggdiggare.

 
 
skrivmoster

skrivmoster

7 januari 2013 21:49

Av en tillfällighet så halkade jag in här och jag har läst och både skrattat och haft ett leende på läpparna. Känns roligt att få läsa något som har innehåll och som skrivs av en "mogen" person. Din körrutt i Härnösand följde jag med på hela vägen för den känner jag till. Har bott där för många år sedan. Finns numera uppe i Norrbotten där du tydligen också haft en del att göra ser jag. Tack för trevlig läsning! Jag återkommer! Du är välkommen att läsa i min blogg även om jag för tillfället inte skriver så mycket. Men jag kommer tillbaka. Hej från mej!
skrivmoster.bloggplatsen.se

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Jöran Lundberg

8 januari 2013 11:01

En trevlig komentar Det är roligt när många läsaer det jag skriver. Därför försöker jag skriva regelbundet.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards