injail

Alla inlägg den 13 september 2012

Av Jöran Lundberg - 13 september 2012 22:27

Elitserien.

Hockeyns elitseriespel har dragit igång. Min vana trogen ser jag matcherna på en TV-kanal. Förra året hette det Kanal plus extra men i är har de döpt om den till C-more. Om det skall vara för att man skall se mera på den kanalen det står skrivet istjärnorna.

Som gammal ärrad MODO-supporter hade jag en kämpig kväll eftersom MODO förlorade mot Skellefteå AIK med hela 5 mot 1. No comments. No comments.

Jag skall väl återkomma med mitt järnvägstema lite utförligare senare. En liten detalj som klart skiljer dåtidens järnvägsbyggande mot nutidens är MILJÖFRÅGAN. I nutiden när de skulle lägga spåret in till Umeå så satt det en Kepsfink i vägen. Och lite längre bort var det en Sillstrypare som häckade. Dessutom hade man upptäckt en Dubbeldioxin i trakten också. Det tog närmare 3 år innan alla överklagare hade fått säga sitt. Under tiden hade man konstaterat att speciellt Dubbeldioxinen, men också de andra individerna orienterade sig efter Botniabanan när de skulle söderut.

När man i slutat av 1800-talet byggde järnvägen fanns det bara skovelskådare efter järnvägssträckningen.  Det konstaterades nämligen att om man gick med maximal tillåten stigning från Forsmobron upp till Selsjön så hamnade man 3 meter under Selsjöns yta med banvallen. Vad gjorde man. Jo man satte in 250 man med hacka spett och spade och grävde ut sjön. Sänkte den det antal meter som behövdes. Ingen vattendom där inte. Eller några överklaganden. Lätt som en plätt och järnvägen kom rätt!!!.

Många sådana situationer var ett faktum under bygget, och alla löstes på enklast möjliga sätt. Alltså tågsätt.

Nu säger jag gonatt eftersom jag skall vara nere vid bilprovningen i Örnsköldsvik 07.05 i morgon med min kära husvagn.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19
20
21
22 23
24
25 26
27
28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards