injail

Alla inlägg den 9 september 2012

Av Jöran Lundberg - 9 september 2012 19:42

Helgdagskväll på Tallbacken.

Den här söndagen har KäraHustrun och jag tillbringat en stor del av tiden i kyrkan. Vi hade nämligen ansvaret för att servera kyrkkaffet. För den sakens skull har det varit ett knådande, ett stöpande och gräddande utan dess like på denna fagra jorden. För att vara säkra rent tidsmässigt var vi där redan vid 9,30tiden. Gudstjänsten började kl. 10.30 och slutade inte förrän 2 timmar senare. Efter fikat var det också församlingsmöte. Så klockan var vid halvtretiden när vi kom hem.

Alert som en gammal åttiplussare är så begav jag mig till skogs och plockade nästan tio liter lingon. De är riktigt fint mogna nu. Vissa bär är rätt små men det får väl gå ändå. Lite av helgdagsvilan upplever vi i kväll då det är lugnt och skönt.

Jag erinrar mig en gammal sång som vi sjöng i kyrkan i min ungdom om jag minns rätt lyder den så här:

 


Sabbatsdag hur skön du är

Skänkt av Gud, jag har dig kär.

Kom o kom att än en gång

samla oss tillbön och sång.

 

Efter arbetsveckans strid

Få vi sitta ned i frid,

Vid vår Faders rika bord

Lyssnande till nådens ord.

 

Gud o Gud till dig vi ber

Giv oss rik välsignelse

Låt ditt evangelium

Ljuda klart i alla rum.

 

Låt i dag ditt helga ord

göra under på vår jord.

Kom och våra själar föd

Herde god med lives bröd.

 

Herre ge oss snart den tid

Då vi efter livets strid

I en evig sammatsro

får i dina gårdar bo.


 

Den sången kom nog till när det var en mera slitsam tid än i dag. Rent fysiskt.  Då var det som om man pustade ut lite under den vila som helgen erbjöd.

I vår tid är det en lite annorlunda ansträngning i vardagen som fordrar en lite annorlunda återhämtning. Något som ibland är svårt att erhålla, enär även helgerna ibland är oerhört stressiga. Tyvärr.

Därför alla kära bloggdiggare... SIMMA LUGNT!

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19
20
21
22 23
24
25 26
27
28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards