injail

Alla inlägg den 4 september 2012

Av Jöran Lundberg - 4 september 2012 21:03

Hästen Rapp.

Under min ungdomstid på 1940talet hade de en häst i Sivs föräldrahem som hette Rapp. Den hästen hade tidigare ägts av en jordbrukare i Långviken som hette Erik Nordström. Jag är inte säker men jag tror att han hade ägt den sedan den var unghäst. I stället för de vanliga kommandoorden hade Erik lärt hästen att förstå svenska språket.

I stället för att smacka igång hästen sa han bara: ”Nu går vi” och hästen satte igång. Han kunde säga stig fram ett steg och Rappen lydde villigt. Ett steg bakåt och han backade ett steg. Vi ungdomar använde Rapp en vår för att dra ris till majbrasan. När vi var färdig med arbetet sa vi ”Nu far vi hem” och hästen satte igång med en väldig fart  och stannade inte förrän den stod uanför stalldörran.

Hur han kunde förstå de olika kommandona är nog en gåta men han tolkade väl tonfallen i de olika tilltalen och reagerade efter dessa.

Tänk vad det går att lära en häst många olika saker.


Det blir mer och mer höstlikt. I kväll regnar det och är riktigt ruggigt ute. Då är det skönt att vara inne i stugvärmen.

Med det önskar jag er alla bloggdiggare mycke mysrys på alla sätt och vis.

Jöran.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19
20
21
22 23
24
25 26
27
28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards