injail

Alla inlägg den 2 september 2012

Av Jöran Lundberg - 2 september 2012 21:45

Kloke Hans.

Jag har tidigare antytt att jag vid tillfälle tänker ta upp mitt hästtema nu och då. I kväll är det ”nu och då”.

I samband med mitt korsordslösande stötte jag på ett fenomen i början av nittonhundratalet som hette ”Kloke Hans”. Efter att ha Googlat på just den fann jag att det var en häst hemmahörande Tyskland som kunde räkna matematiska tal av olika slag. Så småningom kunde man lista ut hur han kunde lösa de olika uppgifterna. Kloke Hans var nämigen ett strålande exempel på  hästars förmåga att läsa av minniskans kroppsspråk. De kan upptäcka minsta rörelse även om den sker helt omedvetet. När det rätta svaret dök upp gjorde ”läraren” en omedveten kroppsrörelse som hästen läste av.

Kloke Hans var nog inte klokare än andra hästar på denna jord, den hade bara lärt sig att tolka minsta rörelse hos människan korrekt. En sådan inlärning sitter för livet och blir mycket exakt, varje dag och i varje stund. Det blir ett samspel mellan häst och människa som bygger på ömsesidigt förtroende.

I kommande bloggar skall jag försöka ett ge er ytterligare exempel på den fenomenala förmåga som hästen har att tolka kroppsspråket.

Med det önskar jag er alla en trevlig söndagkväll.

Jöran.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19
20
21
22 23
24
25 26
27
28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards