injail

Alla inlägg under juni 2012

Av Jöran Lundberg - 3 juni 2012 22:10

Jubileum.

Jag kom att tänka på att i går de 2dra juni 2012 var det exakt 2 år sedan jag jag skrev den första bloggen. Man tycker att ett jubileum vid 2 års ålder är inte något att skryta med. Det kan vara sant men under de 2 åren har jag skrivit nästan 400 bloggar som nog har genererat en viss tankemöda under tiden. Det är en konst att
variera inläggen så att de inte blir alltför tjatiga.

Jag måste erkänna att ibland har det varit total bloggtorka. Man har suttit där med en blank skärm framför sig och inte vetat ett enda piss vad man skulle skriva. Men så kan det komma ett litet uppslag till tema för bloggen och sedan löper det ganska lätt. jag har skrivit på mitt lilla visitkort, som jag lämnar till intresserade personer, att bloggen består av en tredjedel poesi, en tredjedel filosofi och en tredjedel humor, vilket stämmer rätt bra tycker jag. Det har blivit en del verser under tidernas lopp. En del ytliga nonsensverser men också en del av djupare innehåll.

Av vissa kommentarer att döma är det ett ökande antal läsare som följer min blogg regelbundet. Således har mina alster blivit en del av tillvaron och det känns väldigt hedrande men det känns också som en grannlaga uppgift.

Jag är nog inte rätt man att bedöma alla de poetiska inslag som alstrats under tiden men personligen tycker jag att dikten Jag föddes i Afrika är en av de finaste. Den kom till efter ett möte med en invandrare som på knagglig svenska berätade  sitt livs hiustoria. I morgondagens blogg skall jag sätta in den igen.

Med det säger jag  tack och godnatt för idag.

Lev väl alla bloggdiggare,

Jöran.

Av Jöran Lundberg - 2 juni 2012 22:02

Kors vilka ord.

Jag har alltid hävdat att ägna sig åt korsord är ett av  många bra sätt att hålla sig mentalt stimulerad. Därför löser KäraHustrun och jag nog så där ett femtiotal sådana per vecka. Bara i Allers som vi håller oss med, är det den här veckan 45 kryss och sudoku. Dessutom har vi ett antal andra tidningar som innehåller kluriga uppgifter av skiftande slag.

När man tar sig an de svåraste uppgifterna måste man ha hjälpmedel till sitt förfogande. Till den ändan har vi ett antal olika uppslagsverk där man varje dag alltid hittar nya ord och ordvändnngar som man inte lärt sig tidigare.

En ordbok som jag genom åren haft mycken nyttta av är Norstedts svenska baklängesordbok. Boken innehåler 300.000 ord som är sorterade efter sista bokstaven i stället för den första. Ibland händer det att man har slutet
av ett ord och kan genom den förnämliga ordboken hitta lösningen.

I denna sena tid har vi också fått ytterligare ett förnämligt hjälpmedel, till vårt förfogande, nämligen Datorn. Genom att göra en Googelsökning hittar man de mest svåråtkomliga orden. Till nytta och nöje för en och annan korsordsnörd.

För att inte detta skulle vara nog så finns det ännu en hjälpcentral nämligen korsordsakuten.se. Då gör man så att man lägger in kodordet samt vilket kryss det gäller och det går ut till Sveriges alla korsordslösare som då går in och ger svaret. En förnämlig hjälpstation.

Det finns korsord som jag inte kan finna hela lösnngen på. Men jag tycker inte att det spelar någon roll. Därför kära bloggdiggre som ibland löser korsord, det gör ingenting om du går bet. Nästa gång kanske det lyckas soch då blir du så mycket gladare.

Det regnar och blåser kallt på Tallbacken vilket gör att det blir mycket stugsittande med dito korsord samt en och annan blogg till de resandes förnöjelse.


En finskuren isländsk sill, utan den minsta spirill,

inlagd i lök och dill samt hårdkokta ägg därtill,

har nog sin främta goodvill hos en hungrig mandrill

som inget annat vill än använda sin främsta maxill.

 

Hejdå. Jöran.

Av Jöran Lundberg - 1 juni 2012 22:35

N´Halvard

Ja fortsätter oförtrutet att skriva om äldre personer och existenser som levt i och omkring Långviksmon i gamla tider. De som gått före oss lever än i dag genom de minnen och intryck de lämnat efter sig.. Om det är glada och positiva minnen  i det arkivet minns  man dem med så mycket större glädje. En person som jag minns det var N´Halvard.

Jag kanske har återgett den här händelsen tidigare men i så fall har ni säkert glömt den.


N´Halvard hadde skaffe säg en gambil Dä va n´Hansa Borgvard. Dä va e töcket märke söm hadde lätt för å rosk opp. Nu hadde gölve där schafförn såt roske opp sä dä va e storte hörl. Öm dä va rektet kinkit könne man sätt ne föttern å rabbe vä  stövlern.

En da dån Hlavard va ute å körrde sä bleven stöppa å polisn. Då dam feck si höle däri gölve fråkte dam n´Halvard va ne denne va  å peke neat.. ”Jaa, san Halvard int anne än je kan si sä ärä E-fyra".

Han blev int svare skyldi han int.


En annan dag kanske en annan profil.

Hejdå.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards