injail

Alla inlägg den 29 juni 2012

Av Jöran Lundberg - 29 juni 2012 20:36

I väntan på skördetid.

Trots att det  varit en relativt sval vår och försommar i våra bygder har det ändå varit gynnsamt för växtligheten. Av någon förundelig anledning har det kommit regn i torra marker i rätt tid.

I min blogg idag ämnar jag lägga in några bilder som visar mina insatser på det agrara området. Det är i och för sig inget att skryta med i förhållande till våra grannar som har en trädgård översållad av så stora mängder växter att det inte får plats med så mycke mer. Men det är inte någon nackdel för oss eftersom vi har tillåtelse att fritt plocka av deras olika grönsaker. Det betyder att vi från nu och framöver har  god tillgång till sallad, dill, gräslök och diverse annat läckert.

Det är alltid med spänning man ser fram emot att kunna pejla av hur det blir med skogens bärtillgångar. Om det inte händer något alldeles exeptionellt kan det bli riklig tillgång på blåbär i år. Lingonen blommar också rikligt vilken är en förutsåttning för bärskörd även på det omtådet. Hjortronen har jag inte kollat hur det blir med. För att det skall bli ett bra hjortronår måste många parametrar stämma. Det är bara att hålla tummarna och hoppas.

Ha det så gott alla bloggdiggare. Gå ut och njut av den nordiska sommaren med dess förunderliga ljus.

 

Vi åt pannkaka idag, min hustru och jag.

Gräddad i smör, som sångkocken gör

Allting har en ände men pannkakan har ingen

Hur jag än  vände, rubbades inte de tingen.

Så det får bli som det blir.

 

Hejdå. Jöran.


 

Det blommar rikligt i jordgubbsalandet.

 

Om det blir gubbar eftersom det blommar då blir det bra.

 

Även potatisen är på god väg. Jag har kupat och krattat så det blir nog bra.

 

Sommarn är så kort  här uppe i norden så det är inte lönt att sätta undan sparken. Den kan användas som sommarmöbel.

 

Den skönaste tiden är mellan Hägg och Syren. Nu blommar det för fullt.

 

Syrenblommorna är vackra.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards