injail

Alla inlägg den 16 februari 2012

Av Jöran Lundberg - 16 februari 2012 08:53

Dä ha vöre ommafallt (stressigt) na dagar. Dels ha ne vöre snösköttninga åsså ha ne vöre sammanträda. Men nu tänk je rötta ne na radern att ja.

Det är inte säkert att det blir några längre filosofiska utläggningar men några små krumelurer skall jag väl kunna åstadkomma. Livet på Tallbacken går i lugna hjulspår och februarivädret är väl rätt normalt. Det är omväxlande snöfall och perioder med vinterkyla. (idag är det cirka 15 grader kallt). Men det är granna dagar med sol över vitt vitt vinterlandskap, så vitt jag kan se.

Dels för att förkovra mig och dels för att inte alldeles bli akterseglad vad gäller svenska språket brukar jag läsa några kapitel då och då i Svenka Akademiens ordlista. Jag fick till exempel fatt i orden glossa och glossarium. Glossarium är lika med ordlista med förklaringar. En glossa är en ordförklaring eller randanmärkning. Tänk va många spännande kapitel det kan finnas i en så pass "tör" bok som  SAOL. Jag som i en del bloggar har hyllat ll l (livslångt lärande) måste ju försöka leva upp till detta axiom. Så har vi t.ex idiosynkrasi = överkänslighet mot något ofrivilligt. Avsky. Motvilja. Eller rigorism = överdriven stränghet.


En som vill i vislig lärdom  frossa

har säkert mycken nytta av en glossa

upplysningsvis.

Upplever mången tidsbesparing

när han på orden får förklaring

förhoppningsvis.


Hejdå. Jöran.



Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards