injail

Alla inlägg den 7 februari 2012

Av Jöran Lundberg - 7 februari 2012 20:33

Jag var på en sammankomst i går där man bland annat diskuterade flyktingfrågor. Det berörde specifikt ensamkommande flyktingbarn. Man övervägde att ta emot ytterligare ett antal sådana flyktingar. Bland argumenten som framskymtade fanns också det att det skulle vara ekonomiskt lönsamt rent affärsmässigt sett.

Jag har förut hävdat och säger det igen, att bakom varje flykting som kommer ligger det en personlig tragedi och ett liv som präglat dessa människor.  Kanhända har ett ensamstående barn vuxit upp i en miljö där krig och våld dominerat. Kanhända har de utbildats till barnsoldater med allt vad det innebär. Kanhända har de därigenom förlorat respekten för livet som något heligt och oantastligt.

När man planteras in i en mijö där helt andra sociala mönster dominerar blir det en konfliktsitution som kräver stora och långtgående insatser för att komma till rätta med.  Dessutom  kan det  ta väldigt lång tid att förändra.

Jag anser att flyktingpolitiken är en koloss på lerfötter där de humanitära krafterna många gånger får stå tillbaka för andra och mer dominerande intressen. Jag är fullt medveten om att det är en svår uppgift att handskas med, men nog vore det väl nödvändigt att kärleken och omsorgen kunde få dominera över snikenhet och intolerans.

Läs gärna igen min dikt "Jag föddes i Afrika" som finns längre bakåt i min blogg under Måndagen den 9 januari.


Det kan hända att det blir ett litet glapp i bloggskrivandet någon dag framöver. Jag och Kära hustrun är nämligen bjudna till Härnösand. Får jag tillgång till en dator där kommer jag eventuellt att höra av mig med några krumelurer. Vad det nu kan bli. Annars önskar jag er en ljuvlig tillvaro med en tillfredsställande matsmältning. Så kom jag att tänka på den omtänksamma mamman som skickade en lapp med sin dotter till skolfröken med följande lydelse: "Härmed får jag vördsamt annhålla om min dotters avföring från resan". Ha det  så gott alla bloggdiggare.


En vickning kan vara många små kredenser

till gagn för den som njuter av dess väl

En vickning kan också vara nackens referenser

i förhållande till kropp och själ


Hejdå. Jöran.





Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards