injail

Alla inlägg under januari 2012

Av Jöran Lundberg - 24 januari 2012 22:17

Jag låter den lilla bloggtävlingen om Björnamåle stå några dagar till innan jag ger er facit. Gå gärna in på kommentarer och ge förslag på lösning. Det kan vara intressant.

Så tänker jag berätta en händelse som vi var med om en gång på Arlanda. Vi hade varit utomlands och via Arlanda skulle vi ta oss hem till Nolaskogs, då flyger man som de flesta vet till Gajdajo international airport dvs Gideå flygplats.

När vi kom till gejten för Örnsköldsvik kände vi oss genast hemma för där bland resenärerna var en hel del kända personer som Foppa och Foppapappa Kent Forsberg och en del andra. Men så var det två genuina Nolaskogsare, klädda i grova jeans  med graningekängor på fötterna och ordentliga toppluvor på huvudena. När de såg det stora upplägget med äpplen och bananer sa den ene till den andre: Vä töffel getta ha as ´n banan varefter den andre sa: Ja, öm du gilla töckena apgodis sä. Då kände man sig verkligen på hemmaplan. Tänk va språket kan förena.

En bit Tornedå av möraste slag, grillad på koleld en fin sommardag är alltid till gourmandens och gommens behag.


Hejdå. Jöran.


Av Jöran Lundberg - 23 januari 2012 21:12

Det är måndag och en ny vardagsvecka har inträtt. I dag har vi i OLD-fejs varit hos Enar och tränat på våra olika instrument. Förutom den goda samvaron och gemenskapen gör vi också små små framsteg vad gäller musikutövandet. Vissa av låtarna sitter stensäkert medan andra tarvar ytterligare övning innan vi känner att vi behärskar alla turer.

Jag hade tänkt att åter igen sätta er på prov vad gäller Björnamåle. Således kommer här 10 nya ord att tolka till ren svenska.

01. Happå tappå =

02. Hantamma =

03. Dremne =

04. Sclekamarn =

05. Vorte =

06. Skrövel =

07. Sclaver =

08. Bufferlass =

09. ´n Äspe =

10. Åti =

Jag måste upplysa läsarna om att vi i Björnamåle har ett ljud som troligen inte finns i någon annan dialekt. Det är det ljud som jag här ovan  har skrivit med scl.

Det är ett  ljud som frambingas om man sätter tungan mot ena kinden, drar upp mungipan lite och låter luften med ett väsande  passera i den öppningen.

Så önskar  jag er lycka till med er förkovran till fullfjädrade ekvilibrister på mitt hemlands tungomål.

Om ni sätt´n päre i halsen, ni kanske drar sista valsen men bli inte kall sen.


Hejdå. Jöran.

Av Jöran Lundberg - 22 januari 2012 20:32

Förr i tiden då hängde telefonen som en svart låda på väggen vanligtvis i köket eller det rum man vistades mest i. Var man riktigt modern kunde man ha en bordstelefon stående nånstans men det var fortfarande en rätt stor svart tingest man inte så gärna flyttade. Dessutom ringde det med en rejäl ringsignal som hördes lång väg. Skulle man ringa till någon fick man först kontakta närmaste växelstation och där begära den man skulle prata med. De kunde vara ´n Hjalmar eller ´n Arvid eller á Sara. Då visste dom på växeln vilket nummer vederbörande hade och ringde upp det numret. Allting var personligt och nära på den tiden.

Numera när man ringer upp någon kopplas det hela automatiskt men däremot måste man låta det gå många signaler eftersom det i det ögonblicket blir en febril aktivitet för att utröna var man förlagt den bärbara telefonen. Man kan så småningom hitta den uppe på vinden eller på toaletten där man senast hade användning för den. Värst var det för den som hade den i sophinken i diskbänken där den låg och pep av bara förskräckelsen.

Om man numera skall betraktas som någorlunda "app to date" skall man vara utrustad med I-phone eller i näst bästa fall en Android. Så skall den dessutom vara utrustade med en pekskärm för att man med tummen eller pekfingret skall kunna rulla fönstret efter envändarens önskan. Knappast knappar.

För att känna djup tillfredsställelse och i alla livets lägen vara vän med sig själv skall man dessutom ha så många APPAR som möjligt. Man känner en otrolig förnöjsamhet om fönstret är nerlusad med sådana. Jag hörde om en som hade så många Appar så han kunde "simma" med tummen  flera minuter utan att det tog slut. Då har man uppnått den högsta potensen av livsinnehåll. En salighetsdos av stora mått.

Å andra sidan är det väl bara att hänga med i utvecklingen. Jag hörde häromdagen att nu utrustas förskolorna  med I-pad, så kallade läsplattor, där de med deras hjälp har facit för hela livet. En annan som känner sig komma från stenåldern har ibland svårt att hänga med i svängarna. Även om man antränger sig för att vara med i den tekniska utvecklingen känner man sig ändå akterseglad.

Det är också konstaterat att varje ny teknisk pryl som kommer är modern i cirka sex månader varefter den är "ute" för något nytt som kommer. Annat är det för undertecknad som nu har varit "modern" i över åttio år.

Med det tar jag farväl av alla mina bloggdiggare den här söndagskvällen.

Vill ni sätta på livet piff, beställ då en "Hackebiff".


Hejdå. Jöran.

Av Jöran Lundberg - 21 januari 2012 22:12

Vila vid en lägereld.

Vila vid lägereld, en stund av stillhet och ro

Söker en själens frid som fågeln i sitt bo

Långt ifrån strid och jäkt

Söker som ofta förr sin mening i berg och dal

Finner den kanske där i himmelrikets sal

Som från stranden en fläkt.

 

Så ber jag en stilla bön för mening och mål i mitt liv

En bön vid en skimrande eld där du o Herre mig giv

En klädnad med ljuset släkt.

Så vill jag färändrad, förundrad sitta en gång

vilande vid en lägereld en evighet lång

Klädd i din skimrande dräkt.


Av Jöran Lundberg - 20 januari 2012 21:46

Det är ju så många som ivrar för att det skall komma till nya företag framförallt i glesbygden. Man kan få "Starta eget bidrag" för snart sagt alla galna idéer. Häromåret var det någon som fick bidrag för att starta en krog nån stans långt uppe i en skogsby där det bara var nåra enstaka pensionärer kvar. Företaget var naturligtvis dömt att misslyckas men bidraget levde de gott på under något år.

Jag var ute med sparken och lade en reklamlapp i brevlådorna när jag fick följande geniala affärsidé.

Jag vill starta ett företag som delar ut post med hjälp at sparken. SPARK-citymail skulle företaget heta. SPARK skulle stå för "Snigelpost av rätta kalibern". Jag tänker starta företaget i Kvikkjokk eftersom förutsättningarna är gynnsamma. Dels är det bara 5 hushåll i byn (22 invånare) och dels är det vinterväglag nästan året om så jag kan använda sparken. Dessutom har nästan alla en lapp på brevlådan "Ingen reklam tack" så det mesta av försändelserna behöver jag inte befatta mig med. De få dagar som snön är borta kan jag ta semester. En förutsättning är förstås att jag får 1. Startaegetbidrag. 2. Glesbygdsstöd. 3. Projektpengar från EU. 4. Stöd till kommersiell servis i glesbygd. 6 Speciellt sparstöttingstöd  m.m m.m På dom pengarna som beräknas uppgå till cirka 550.000 per år kan jag leva rätt gott. Däruppe kan man mämligen livnära sig  på att ta hand om trafikskadade renar.(Det är det som kallas renskav).

Så nu är det bara att skaffa ansökningshandlingar och sätta projektet i sjön. (Eller snarare i snödrivan). Smart eller hur?

En skavad ren som rätt, känns som alltid rätt, och bra på alla sätt och gör dig riktigt mätt.


Hejdå.  Jöran.

Av Jöran Lundberg - 19 januari 2012 22:36

Det är rätt sent på kvällen nu och kanske inte den bästa tiden att samla tankarna. Men jag skriver ändå några rader för att ge er kära bloggdiggare en liten lägesrapport. I morse var det naturligtvis en dryg decimeter snö att skotta undan. Jag hann nätt och jämt röja undan på planen utanför garaget innan traktorn var här och forslade det vidare. Sedan har det fortsatt att snöa lite under hela dagen så det har varit sysselsättning i alla fall.

Jag har också varit på Björnaborg och träffat mina polare där. Torben och jag underhöll dessa under en dryg halvtimme. Det var en ytterst liten del av den mentala uppbyggnaden som vi fick bidra till, men ändå lika viktig.

Jag är ytterst medveten om att detta inte är någon fantasifull drapa men ni får snällt hålla till godo med det som kommer ut ur ett stundom galet författarskap.


Nödrimmens tid.

Den sena kvällen är nödrimmens tid,

när poeten skriver blott för sin frid.

När orden endast blir gallimatias

för att någon från oro óch kval skall befrias.

 

I denna tid kan  ord kombineras

för att i en senare stund revideras

Något som slutligt och sist kunde bli

förnuftiga tankar med mening uti.

 

Men det är för sent att då reparera

de senkomna glosor man vill separera

förnuftiga tankar man har. Jo, men visst,

så därför han har vett att sluta till sist.

 

En vällagad "Valialetta" gjord på välsaltad spätta, är alltid för magen det rätta.


Hejdå. Jöran,




Av Jöran Lundberg - 18 januari 2012 22:02

Det är onekligen så att dialekten, björnamåle i det här fallet, berikar och nyanserar språket. I vissa fall finns det ord och uttryck som annars blir krångligare. Ord som förenklar är orden gatt och getta. "Ja tö fell getta" översatt till svenska blir således "Jag torde väl bli tvungen till att" Jag brukar  ofta berätta den gamla historien om de två jänterna som satt på bussen ifrån stan upp till Björna, då följande korta samtal utspann sig:

"Hördu ´n Sven vell att mä"

"Men stinta att du int lät´n".

"Tront du ja gatt"

Kort och kärnfullt på vårt eget modermål.

Jag blir nog frestad att någon gång framdeles återigen testa er på ett antal ord från mitt "lexikon".

Det verkar som om det kan komma mer snö över Tallbacken. Även om det inte aviserats stora mängder så kan det bli rätt ihållande. Men det är väl bara att gilla läget och göra som alla andra: låta det snöa.

Så på återseende alla kära bloggdiggare och då med en snöskyffel i handen.


Om man har ett Småländskt isterband

Det håller stadigt i sin hand,

och tar sig ner till Skåne

Det manipulerar lite grand

som en riktig gourmand

man står ej där som  fåne.


Hejdå. Jöran.

Av Jöran Lundberg - 17 januari 2012 10:10

Tyvärr gick det ingenting för MODO i matchen mot Linköping. De blev utskåpade med 7-2. Dessutom spelade MODO uruselt, det var som om dom glömt skridskorna hemma. Men alla har vi väl "en dålig da på jobbet" nån gång, så det är bara att komma igen. Redan i morgonkväll hemma mot HV.

Nu ska jag inte skriva om MODO på ett tag eftrsom jag tror att merparten av mina kära bloggdiggare inte är intresserade av ishockey. Vad ska jag då skriva om? Jo jag kan ju servera er lösningen på "Björnamåle".

1.  Köln = Hyvelspån.

2.  Farket = Något gott som man ser fram emot. Åtråvärt.

3.  Söcka dell = Gav honom en örfil. n´Albin val sä bråket sä jäg va tjvungen te å

                       söcka delln´.

4.  Stjerne = Djur som har självdött.

5.  Koksön = Kokande vatten.

6.  Knoken = Knogen.

7.  Hakarnskula = Fotknöl.

8.  Bä = Naken el, Bar. Då man ska basta gett man va bänattjen.

9.  Änkä = Enstaka. Det som inträffar sällan.

10. Stärnä el. Stärnå = Stanna. Tåge stärnä däppå staasjorn.


Jag hoppas att ni lärt er något litet om mitt "modersmål".

Ha en bra da och ät de ni ska ha så mår ni väl så bra.


Jöran.


Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards