injail

Alla inlägg den 4 januari 2012

Av Jöran Lundberg - 4 januari 2012 21:20

Det ymniga snöfallet under dagen har gett mig fullt mått av aktiv motion. Jag var uppe redan strax efter 6 i morse och började snöröjningen,Sedan har det pågått med jämna intervaller hela dagen. Dessbättre kommer snöröjningstraktorn med jämna mellanrum och skyfflar undan den snö som hopar sig efter min aktivitet. Enligt rapporterna ska det väl bli lite pausande i Kung Bores göranden de närmsta dagarna. Men det finns ändå arbete för en pigg pensionär.

Tydligen kan man i dessa yttersta tider tro på vad som helst. Jag läste mämligen på nyhetssidan i datorn att regeringen har godkänt ett nytt trossamfund. Det missionerande Kopimistsamfundet vars tro går ut på att kopiera och sprida information. Den har fildelning som sin religion. Isak Gerson är missionsföreståndare och han säger att Kopimisterna nu får mer tid över för att bygga upp en organisation. De har ungefär tre tusen medlemmar och räknar med att växa.

Personligen tycker jag att det är ett hädiskt sätt att tänja på religionsbegreppet. Gudstron som bör vara det centrala i ett samfund har på något vis satts åt sidan och blivit  oväsentligt. I stället har ett särintresse blivit upphöjt till gudom. En utveckling som är skrämmande. Men mycket skall man  vara med om innan öronen ramlar av.

Så hoppas jag att ni har det bra på det nya året och att ni trivs med tillvaron och mina enkla reflektioner.


Sätt en gröt i halsen och dansa hela valsen, så står ni pall sen.

 

Hejdå. Jöran.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards