injail

Alla inlägg den 16 december 2011

Av Jöran Lundberg - 16 december 2011 22:31

Den senaste tidens störningar i elförsörjningen visar hur sårbart samhället är. När jag de senaste dagarna besökt olika människor har jag fått skiftande berättelser om hur de har behärskat situationen. Till Strängbetong som är vår största industri och helt beroende av att kraftförsörjningen fungerar forslade Vattenfall upp ett gigantiskt reservkraftverk för att hålla produktionen igång. Så träffade jag en familj som hade ett Trangiakök som de tagit fram för att laga mat på. Det var bara det att de hade ingen rödsprit att driva det med.

Vi här på Tallbacken har klarat oss väldigt bra. Det vedeldade värmesystemet fungerar utan cirkulationspump, så varmt och skönt hade  vi det. Redan tidigare hade vi försett oss med ett gasolkök ( inkl. gasol) som fungerade utmärkt vid matlagningen. Dessutom hade vi  pannlampor av LED-typ så vi kunde till och med fortsätta med vårt korsordslösande i godan ro. Vi höjde även stämningen genom att tända massor av ljus. Ändå var det ett dygn av inaktivitet där man ibland inte visste vad man skulle ta sig för.

Som tur var för oss och Vattenfall slog vädret om och all snö som låg på träden töade av. Nu har det varit töväder några dagar så snötäcket  har blivit betydligt tunnare. yr.no varslar om lite nederbörd av och till under den kommande veckan så en vit jul är vi troligen garanterade.

Med denna delvis "mörka" rapport från dagarna före jul stänger jag med frimodighet även lucka nummer 16 i min adventskalender.

Man får ta vad man får. Därför åt vi pölsa i går. Oh så gott vi mår där vi går, eller står. Att sen ta sig en tår det vad man trår.

God fortsättningg och slut på veckan före jul önskar jag alla mina kära bloggdiggare.

Hejdå. Jöran.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards