injail

Alla inlägg den 28 maj 2011

Av Jöran Lundberg - 28 maj 2011 22:17

Jag har lovat mina bloggdiggare att beröra språket någon gång i mina inlägg. I Västernorrlandsradion har de varje fredag något som de kallar "Ordalaget". Där får lyssnarna skicka språkliga egenheter av olika slag. Häromveckan skickade jag in beskrivning av en liten händelse som belyser vådan av att använda ord man inte riktigt behärskar.

Under sextiotalet var vi färd med att grundlägga för en villa i Björna. Eftersom marken sluttade undan rätt kraftigt  var vi tvungna att mura upp en rätt hög mur på ena långsidan för att komma i nivå med övre plan. Då var det en äldre man som kom förbi och när han såg grundläggningen och hur marken sluttade undan såg han sig föranlåten att göra en kommentar. Därför gick han fram till oss och sade: "Det här skulle ju passa bäst som en sutenörvåning". Han menade naturligtvis "souterrängvåning". Mitt lilla inlägg lästes upp i radion och ordalaget fick sig ett gott skratt.

Mer om livet på Tallbacken i ett senare inlägg.

Om du har ett stiligt grin, vill vara fräsch och fin, ja riktigt piggelin, käka då en Ballatin.

Hejdå. Jöran.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards