injail

Alla inlägg den 19 maj 2011

Av Jöran Lundberg - 19 maj 2011 11:39

Jag har tänkt ägna mig åt språket lite i min blogg. vill börja med att cetera en dikt av Marina Mönsterberg:


Att dela på ord tycks för många va kärt

Det märks nutilldags både titt och tätt.

Det kan stundom vara en smula prekärt,

då meningen inte blir rätt.


"Rök fritt" på en skylt tolkar många helt klart

som att man får bolma hej vilt.

Med "Rökfritt" blir budskapet helt uppenbart.

Då blir det totalt väsensskilt.


En "Bardisk" är ofta belamrad med glas

och flaskor och drinkar och så.

ifrån en "bar disk" kan väl ingenting tas.

Den finns ju ingenting på.


Bekantskapsannonsen jag läste igår;

Jag söker en "brun hårig" man

bevaras nog av en som inget förstår

för han är ju "brunhårig" han.


En "sjukgymnast" knådar och sliter och drar

tar hand om de muskler som brast.

En sån kompetens tror jag inte den har

som bara benämns "Sjuk gymnast".


Det är bara några exempel på hur betydelsen  ändras med en väl så liten manipulation.


Så gå hem och ät en "rund bulle" så att du blir som en rundbulle.

Hejdå Jöran.



Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards