injail

Direktlänk till inlägg 13 februari 2011

Oändlig nåd

Av Jöran Lundberg - 13 februari 2011 22:38

John Newton föddes i England 1725 och började sin bana som sjökapten. Med sitt fartyg var han en del av den så kallade "triangeltrafiken". I England lastade  han sitt fartyg med glaspärlor, billiga färggranna tyger och annat krafs. I Afrika bytte han till sig negerslavar för sin last. Dessa fraktade han över till Amerika där han för dessa bytte till sig bomull, linnetyger och annan värdefull last som han fraktade över till England och sålde för dyra pengar. En lönande verksamhet som pågick under en lång tid.

Så kom John i kontakt med kristna människor som förmådde honom att ta emot Kristus vilket radikalt förvandlade hans liv. Han sadllade om och blev präst. I ett förunderligt ögonblick fick han inspiration att skriva psalmen nr. 231. "Oändlig nåd, "Amasing grace". En av de vackraste sånger som finns i vår psalmbok.

Just den psalmen sjöng vi när vi begynte vår serie möten, i veckan som gick och som var gemensamma för alla församlinngar i bygden. Under 4 dagar predikade Magnus Aasa med grund i Romarbrevet om denna förunderliga nåd. Med sitt målande uttryckssätt om hur nåden styrker oss i olika livssituationer.

Det är en händelse som ser ut som en tanke men vid avslutningsgudstjänsten i Trehörningsjö kyrka sjöng vi som sista psalm: "Oändlig nåd"

Oändlig nåd mig Herren gav, och än i dag mig ger.

Jag kommit hem, jag vilsen var, var blind men nu jag ser.

Guds nåd, jag skälvde inför den, men sedan gav den ro,

och aldrig var den större än, den dag jag kom till tro.

Jag kom ur tvivel, mörka djup, ur vanmakt och ur skam.

Den nåd som bar mig intill nu, skall bä'ra ända fram.

Guds löften ger vår längtan svar, som klippan är hans ord.

Ej bättre sköld och skydd jag har i himmel och på jord.

 

En värdig avslutning på  en fin serie möten.

 

Kom till ro, i ditt eget bo och med en bergfast tro på att det kan bero på en pärstampa som ä "go".

Hejdå. Jöran.

 

 
 
Ingen bild

Hedvig

14 februari 2011 07:52

Ja, det är en mycket vacker psalm. Den får mig alltid att tänka på morfar. Den spelades så vackert på hans begravning. Hoppas att ni har det fint där uppe i norr
Kram från Köpenhamn

Jöran Lundberg

15 februari 2011 10:16

Våra hjärtan är hos dig och önskar dig all lycka. vi följer dig genom de brev som mámma Louise skriver. Siv och Jöran.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards