injail

Alla inlägg den 11 februari 2011

Av Jöran Lundberg - 11 februari 2011 22:29

Jag läste i vår lokaltidning häromdagen om inplantering av lax och laxöring i Moälven, en skogsälv inom vår kommun. Det har bedrivits som ett så kallat EU-projekt och det har satsats 18 miljoner kronor på projektet.  De har inplanterat 751 tusen 200 laxungar och 543 tusen 232 laxöringar. När de räknade resultatet häromsistens fann dom 7 laxhonor och 9 laxhanar. (Någorlunda jämlikhet mellan könen). Varje lax kostade således en miljon etthundratjugofem tusen kronor. Det kallar jag att kasta pengarna i sjön, eller åtminstone i älven.

Det föranleder mig att ge er en liten visa (eller dikt) som jag skrev för några år sedan och som jag kallar LÄTTFÅDDA PENGAR.

Den går att sjunga på Edvard Perssons melodi "Svenska slott och herresäten". Den lyder så här:

 

Jag råkade Svensson på gatan en dag,

Vad sysslar du med nu för tiden sa jag.

Varpå han svarade frejdigt och fräckt.

Jag driver min dag med ett EU-projekt

 

En lättsam metod att förstärka sin kassa,

som ger månadslöner med pengar i massa.

Så arbetarfacket rent bliver förskräckt,

det sker med att dåsa i EU-projekt.

 

Visioner man har utan sans, utan måtta,

nog räcker det säkert till år tjugoåtta.

Om drömmarna sedan ska kläs i en dräkt,

då blir det i form av ett EU-projekt.

 

Turisten skall lockas att äventyr pröva,

ingenting får honom njutning beröva.

Naturen, kulturen är frisk som en fläkt,

ty den har utformats som EU-projekt.

 

Arbetstillfällen man jagar som attan,

arbetslösheten skall hållas på mattan.

Den friställdes sköna och stillsamma jäkt

kan harmoniseras som EU-projekt.

 

Om fisken försvinner från sjöar och vatten,

och deppigt det synes utav bara katten.

Men fastän allt fiske är sabbat och knäckt,

man satsar miljoner i EU-projekt

 

Men den som idag saknar stor barnaskara,

får även i framtiden barnlösa vara.

Ty hoppet om avel är stoppat och släckt,

det går tyvärr inte som EU-projekt.

 

Hejdå bloggdiggare, uppträd inte som tiggare och heller inte som viggare,  nej käka en lax och bli piggare.

 

Jöran.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards